Rise of Nightmares anmeldelse

I det nye Kinect spillet Rise of nightmares kan du endelig leve i ditt eget mareritt, tar du sjansen?

Rise of Nighmares er en helt ny type kinectspill der du for første gang kan spille et vanlig handlingsbasert actionspill i førsteperson, med deg selv som hjelpemiddel. Dette spillet er virkelig starten på å vise hvor omfattende kinect kan være, men dessverre er det ikke helt fullkomment enda.

I prologen starter du å spille som en karakter som egentlig ikke har noe med selve hovedstoryen å gjøre, men du får en kort innføring i hva spillet dreier seg om. Du begynner innesperret i en fengselcelle hvor du må forsøke å komme deg ut, og du får prøve ut det nye kampsystemet mot noen zombielignende skapninger.

Etter prologen begynner selve storyen, en fortelling om om en alkoholisert mann som er på ferie i Romania med sin kone. Kona klager på dine dårlige alkoholvaner, og forlater kupeen i toget dere sitter på. Ikke lenge etter blir hun kidnappet av et maskert monster som heter Ernst, og ditt hovedmål blir deretter å redde din kjære. Storyen er vel egentlig som i en standard grøsser, enkel, forutsigbar, med et hint av gale vitenskapsmenn og monstre. Den er altså ikke så veldig velskrevet, og ikke i nærheten av måle seg med mer omfattende fortellinger som du finner i spill som Alan Wake og Silent Hill, allikevel klarer den å holde deg interessert nok, og den tar seg opp etterhvert.

Mitt første inntrykk av spillet var blandet. Jeg elsket tanken på at de hadde valgt å gå denne veien med kinect, men det var da fælt så vanskelig det skulle være. Det tar lang tid å beherske den nye styringen, og man må virkelig være tålmodig da det er ganske så kronglete. For å kunne bevege deg framover må du holde en fot foran den andre, mens du ved å vri på kroppen og skuldrene dine styrer
synsfeltet og retningen du skal gå. Det går etter en del trening relativt greit, men jeg føler ikke at det fungerer optimalt. Det er ikke hvordan spillet samsvarer med kinectsensoren jeg tenker på, for dette synes jeg faktisk fungerer bra da den fanger bevegelsene dine svært så nøyaktig, men jeg tenker mer på hele styremekanismen. Heldigvis har de også gitt deg en gyllen mulighet til å ikke bli alt for frustrert over styringen, for du har også i store deler av spillet en håndstilling du kan holde for å aktivere automatisk gange. Du kan altså velge om du vil gå selv, eller du kan holde denne bestemte stillingen å la karakteren din bevege seg mot rett destinasjon av seg selv. Denne funksjonen setter man virkelig pris på, og det gjør spillet mye enklere å mestre. Visse områder i spillet hvor du skal komme deg unna feller, slåss med monstre, og passe deg for farlige sagblader styrer du selvfølgelig selv uten mulighet til automatisk gange, da dette ville tatt fra deg all utfordringen, men den er på plass på de strekningene og stedene man ønsker den skal være.

Det som virkelig er underholdene er alle mulighetene du har for variasjon i styresystemet. Du må dukke, hoppe, løpe, trykke på spaker, posere, gå i stiger osv. Alle med ulike bevegelser. I tillegg består kampsystemet av både slag, spark, og ulike måter å håndtere de forskjellige våpnene på. Finner du en motorsag må du tenke at du faktisk bruker en motorsag, og deretter trekke opp å holde hendene foran deg som om du sager, kaster du kniver må du gjøre kastebevegelser, og bruker du slagvåpen må du slå løs med de. Du får også etterhvert et slags kraftig spesialvåpen festet til din venstre arm som heter Azoth, med denne kan du skyte ut energikuler med en stilig armbevegelse å gjøre enorm skade, men dessverre må de raskt lades opp igjen før neste bruk. De har prøvd å lage styringen av de ulike våpnene logisk i samsvar med hva slags funksjon de har i det virkelige liv, og dermed dine kinectbevegelser deretter. Det er faktisk veldig variert på denne fronten, og et av de mest spennende stedene i spillet var da jeg for første gang måtte stå stille med hele kroppen. Det er et stygt monster du vil møte på flere ganger som reagerer på bevegelser, så når den er i nærheten av deg på du fryse alle bevegelser å holde pusten for at det ikke skal lage hakkemat av deg. Klarer du å stå stille vil det passere sakte forbi deg, men dette var faktisk et element som gjorde spillet litt skumlere. Spillet er egentlig ikke så veldig skummelt som det kunne ha vært, men det har sine skvette og skrekk øyeblikk, og litt pirrende situasjoner som den jeg nevnte. Spiller du det sammen med noen du kjenner kan jeg nesten love deg at du får en artig opplevelse med å se på dine venner skvette og hoppe rundt i alle merkvedige posisjoner spillet vil ha deg til.

Det finnes en masse våpen du kan plukke opp i spillet, men du kan dessverre kun bære et om gangen. Etter noenlunde kort tid blir våpenet du bærer ødelagt så du blir nødt til å plukke opp nye våpen hele tiden. Til gjengjeld har de masse forskjellige våpen i spillet, og du kan finne de overalt. Skulle ønske de kunne laget enda mer ut av dette, og kanskje bygd det opp mer som et rollespill der du har et inventory og kan samle sammen litt i ryggsekken din. Rise of Nightmares består allikvel av litt enkle puzzles, og det har sin egen stemning da du leter rundt etter spaker og nøkler til låste dører. Det jeg savner er at det kunne vært en del flere checkpoints, det raskeste du kan bevege deg er i gangfart, så checkpointene burde vært plassert oftere da det er ganske tidkrevende å måtte spille store deler om igjen når du dør. Spillet kan deles inn i flere vanskelighetsgrader, men selv på den letteste vanskelighetsgraden vil du antageligvis dø første gangen du møter på helt nye feller eller situasjoner.

Grafikken i spillet er helt ok, den fungerer greit, men kan ikke måle seg med mange av de andre nyere spillene. Du finner en del relativt creepy områder, og jeg merket at man faktisk ble nysgjerrig på hva som befant seg bak hver låste dør, og rundt hvert neste hjørne. Er du glad i blod og gørr vil du også finne dette spillet ganske brutalt til tider, og det har som sagt sine skrekkmomenter. Lydbildet i spillet er noenlunde blandet, det finnes områder med fantastisk stemningmusikk, mens noe av actionmusikken nesten blir irriterende da den er for ensformig, Stemmeskuespillet er ofte også veldig middelmådig.

Rise of Nightmares er et spill som virkelig har prøvd å være nyskapende, de har fått det til i stor grad, og skal ha all respekt for å forsøke. Det fungerer stort sett godt, og er svært så underholdene til tider, dessverre er det ikke helt fullkomment da det kunne vært gjort så enda mye mer ut av spillet. Det er fortsatt rom for forbedring i styremekanisme, historiedelen, grafikken og lydbildet, men jeg er sikker på at hvis de hadde brukt enda mer tid på å få det til å klaffe, er dette virkelig en helt ny fantastisk vei å gå innen Tv-spill. Det viser hvor tydelig hvor stort potensiale man kan finne i Kinect, og trenger du litt trening skal jeg også love deg at du blir svett av å spille dette over lengre tid. Alt i alt synes jeg spillet er svært så gøy, jeg hadde det veldig morsomt når jeg utforsket denne denne verdenen på en ny måte, og selv om det helt klart er mye rom for forbedring er det faktisk veldig underholdene allikevel.

Screenshots (48)Se flere »