Bulletstorm anmeldelse

Da er endelig det nye spillet fra Epic Games, skaperne av Gears of War ute på markedet, kan dette virkelig bli like Epic som vi håper på?

Bulletstorm er et nyskapende førsteperson skytespill som omhandler en liten gruppe hardbarka mannfolk med skikkelig dick! Dette er noe av det av det spillet har mye å tilby av, nemlig banning, supertøffe kommentarer, og ikke minst masse action! Du blir raskt dratt inn i den fartsfylte verdenen der man inntar støvlene til leiemorderen Grayson Hunt, og skyter ned din egen sjefs romskip. Storyen videre går ut på å få tak i din tidligere arbeidsgiver, og ikke minst la han få svi for sine usle handlinger. Selv om storyen er noe enkel, er den allikevel grei, men det er ikke hoveddrivkraften bak spillet.

Man befinner seg stort sett på en planet som heter Stygia, og da man skimter den vakre naturen for første gang blir man faktisk overveldet over hvor nydelig landskapet er, en helt egen verden bestående av mennesker og mutanter. Min lille idyll blir derimot raskt avbrutt da det hopper fram noen farlige fiender, og jeg klarer å treffe en av de i halsen så oppkastet spruter ut av stakkaren, den andre stakkaren knuser ballene sine, og plutselig er man ordentlig i gang med det Bulletstorms univers egentlig har å by på!

Skillshots så langt øyet kan se

Bulletstorm er nemlig et veldig unikt spill når det gjelder måter å kunne eliminere motstanderne sine på, det er faktisk der hovedfokuset ligger, nemlig å variere likvideringen av fiendene sine for så å bli belønnet med poeng man kan bruke på å oppgradere våpnene sine. Hver gang man dreper en fiende på en unik måte lukker man opp noe som heter skillshots. Det finnes en meny du kan gå inn i for å titte på de ulike skillshotene, så hver gang du dreper noen med en metode du ikke har brukt før blir du belønnet med masse poeng, gjør du samme metode igjen får du fortsatt et visst antall poeng, men velger du å drepe fiendene med å skyte de på vanlig måte er belønningen liten.

La meg illustrere: Alle våpnene har 10 ulike skillshots man kan utføre, maskingeværet har f.eks en utfordring i skillshotmenyen som heter «rear entry», det vil si at du må drepe fienden med å skyte han kun i ræva. En annen heter «Balls», her må du skyte han i ballene for så å gi en siste fulltreffer i hodet osv. Første gangen du gjennomfører «rear entry» får du 500 poeng, og deretter hver gang du dreper en med å maltraktere anusen hans får du 50 poeng, eliminerer du fiender på vanlig måte får du kun 10 poeng

I kill your dicks

I tilegg til at alle våpnene har ulike skillshots har man også en lang liste med andre utfordringer, som går mer på omgivelsene. For eksempel å sparke en fiende inn i en kaktus.
Det er nemlig ikke bare vanlige våpen man bruker, for det første er det å sparke noen fryktelig effektivt, og ikke minst har man en pisk, og noe som heter Thumper. Pisken kan trekke til seg folk for så å sparke eller skyte de vekk fra seg, mens Thumperen gjør skade over et større område. Alt i alt er poenget at mulighetene i spillet er vanvittig store, og de har virkelig laget FPS underholdene å variert på en ny måte. Kommer du snikende bak en fiende tenker du nå i stedet på hva slags slu måte du skal ta han ut på, framfor å gi han et kjapt nakkeskudd som ville blitt på grensen til kjedelig ut i fra alle mulighetene du har fått tildelt. Et lite minus noen ganger er at din AI styrte følgesvenn noen ganger ødelegger for deg da du prøver å gjennomføre nye unike skillshots da de tar ut fienden du driver på med, forøvrig ble jeg også glad for det samme etterhvert som spillet ble vanskeligere.

Kan jeg komme ut av skapet nå?

Fiendene tåler også en god en god del sammenlignet med andre skytespill der hvor fiendene dør med en gang. Her må man i stedet tenke litt og skillshotsmetodene er alltid de mest effektive. Allikevel misforstå meg rett, andre skytespill hvor fiender dør raskt synes jeg er fantastisk, og om du liker Bulletstorm eller ikke kommer jo an på hva du er ute etter. Personlig skal jeg innrømme jeg var litt skeptisk, men etter å ha kommet i gang vil jeg virkelig si at de har påført et ekstra hint av frekkhet til FPS sjangeren, og du kommer garantert til å like det!

Die! You twisted baked potato!

Ikke bare er skillshot utfordringene varierte, men også våpenarsenalet har mange dristige varianter. Du har noen våpen som selvsagt er standard, blant annet maskingevær og pistol, men til gjengjeld har skaperne også i dette spillet klint til med noen nydesignede godbiter. Et av våpnene skyter ut en kjetting med en granat på hver side av kjettingen, og du kan selv velge når du vil utløse eksplosjonen. Du kan leke deg med å finne ut hvordan du skal feste kjettingen til dine uheldige utvalgte fiender, og ikke minst bli belønnet med poeng for morsomme treff. Sniperen i spillet er som i flere andre spill slik at du kan styre kulene selv, men i Bulletstorm beveger fiendene seg unna i slow motion når du nærmer deg med kulen, og du får en liten utfordring med å prøve finne hodet eller passere ulike hindre. Alle våpnene har også en sekundær funksjon som man kan oppgradere med poengene sine, og disse funksjonene ligger det en viss kreativ tankegang bak.

La oss løpe om kapp.

En annen ting jeg setter som svært positivt er farten i spillet. I tillegg til at det er konstant action løper man faktisk også fort! Ikke så fort at det er plagsomt, men akkurat passe. Det gjør at man slippe å dilte igjennom halvslappe trøtte korridorer bare i påvente av å komme seg til neste sted. Her spurter man på som lynet mens man sklir bortover og skyter folk i ballene. Du kan selvfølgelig velge å ta det i ditt tempo, og man må også til tider søke dekning, men fra start til slutt har spillet et jevnt høyt tempo noe som fører til neste del, nemlig sprint mode. Her kan du konkurrere med vennene dine om å komme først igjennom hvert kapittel med mest poeng, og man får medaljer for å komme igjennom banen på en viss tid. Dette er en ekstra underholdning til de som velger å spille igjennom spillet med virkelig fart, framfor vanlig campaign.

Hahahahahahahahaha hihi

Humor er det mye av i Bulletstorm. Karakterene er så sykt hardbarka og tøffe at de nesten ikke klarer å gå, og dette gjør skaperne selv litt narr av da karakterene gang på gang slenger ut vittige kommentarer. Ikke trenger de trykke på knappene for å kjøre heis heller, du bare kliner til heispanelet med knyttneven, og vips så kommer heisen seg til riktig etasje.

Bulletstorm kan absolutt anbefales på det sterkeste, det er innovativt, morsomt, actionfylt og mye intens spenning. Spillet kan klassifiseres som en frekk blanding av Gears of War og Borderlands, med et lite hint av blåbærsuppe. Storyen kunne vært forbedret, men det er ikke en direkte nødvendighet. Dette bør bli kjøpt!

Dette er en foreløpig anmeldelse av enspillerdelen i Bulletstorm, og mer innehold vil bli lagt til i løpet av uka. Da vil vi også ta for oss flerspillerdelen og andre moduser +++
Screenshots (26)Se flere »