Rage anmeldelse

| Kommentarer (7) |

Jeg lurer virkelig på hvorfor Bethesda elsker spill om undergang og forferdelse, for de har jo svært mange spill av den typen. Men det store spørsmålet er, hvorfor elsker jeg slike spill fra Bethesda?

Bethesda har en lang historie med spill om tiden etter apokalypsen og jeg nevner i fleng; The Terminator (1990), SkyNET (1996), Fallout 3 (2008), Fallout: New Vegas (2010), Brink (2011) og sist men ikke minst Rage (2011) som vi skal snakke om i dag. Dette var bare et lite utdrag av spillene til Bethesda, det finnes utallige fler Terminator spill blant annet. Men dette er jo ikke en anmeldelse av Bethesda, men om deres siste flaggskip; Rage. Spillet er som kjent lagd av id Software som står bak store spill som Wolfenstein, Doom og Quake, vel alle veldig gamle så klarer id Software å levere så lenge etter at de sist hadde et spill på topplassering.

Introduksjon av Rage

Rage foregår på jorda etter at en asteroide kalt 2029 Apophis slår ned på vår fagre planet, og dreper og ødelegger det meste som finnes. Du er en av de utvalgte få som har blitt fryst ned for å redde menneskeheten etter at ting har roet seg, så når vekkeklokka ringer våkner du opp i den underjordiske Arken som du har tilbragt den siste tiden i. Rundt deg står dine utvalgte brødre som skulle være med på oppdraget, alle bortsett fra deg døde da asteroiden traff, så det er ikke annet for deg å gjøre enn å komme deg ut derfra. Vel ute blir du angrepet av en stygg skalla kar som er hvitere enn snøen, han lever ikke lenge da noen helt klart passer på deg, kameraten hans dør like etterpå. Nå er dere begge ettersøkte blant bandittene i området så dere har å planlegge fluktruten bort derfra, slik starter Rage. Og om du ønsker litt mer historie enn jeg fortalte her så ta gjerne en kikk på de 15 første minuttene av Rage i denne videoen.

Den tapre anmelder

Det er alltid litt vanskelig å anmelde et spill som har en slik størrelse som Rage, spillet kommer jo som dere sikkert vet allerede på 3 disker, og jeg og Bethesda anbefaler dere å installere de 22gb som spillet består av inn på harddisken for å få en bedre og raskere opplevelse. Du må ikke legge inn alle diskene på en gang, men jeg syns det var like greit for da slipper jeg å legge inn en disk når jeg er midt i et spill, for det tar jo tross alt litt tid på installere en disk også. Men det som var litt teit syns jeg var at selv om jeg legger inn alle diskene så er jeg fortsatt nødt til å sette i disk 2 når jeg hadde kommet så langt i spillet, hadde håpet at man bare kunne ha i disk 1 hele tiden, men det er ikke noe stort stress syns bare det var unødvendig, men kan jo være at det har mer teknisk med Xbox å gjøre enn spillet.

Graves' disease

Rage er et spill hvor det skjer noe hele tiden, det ligner ikke mye på Fallout serien slik som man kanskje kan tro. Som det er nevnt mange ganger i forkant av spillet så har utviklerne hentet mye inspirasjon fra Mad Max filmene, og dette kan man helt tydelig se. Jeg får også en følelse av at de har spilt mye Borderlands før de satte i gang med dette prosjektet. Ting man kan plukke opp er omtrent samme ting som man kan plukke opp i Borderlands, bortsett fra at man også kan plukke opp en del unyttige ting som i Fallout, og også en del ingredienser som man kan lage ting av når man har den rette miksturen. Men jeg vil ikke si at Rage er et spill for den store looteren, slik som Fallout og Elder Scrolls helt klart er. Men en ting jeg satte stor pris på som de har videreutviklet litt fra konseptet som er Borderlands, der kan man holde inn X for å plukke opp alt i nærheten, mens i Rage så plukker man opp alt som ligger i nærheten av hverandre bare ved å trykke X. Og det har egentlig ikke noe å si hvor mye du plukker opp for det virker som man har evig inventory, først trodde jeg man bare hadde ca 50 plasser, men nå som jeg har spilt i nesten 20 timer så har de plassene utvidet seg etterhvert som jeg har fått mer ting å fylle lommene med. Man kan også trykke X på folk man har drept for å få litt ekstra ammo og noen dollars.

En tjeneste for en tjeneste

Når man gjør oppdrag i Rage så fungerer det litt på den måten at om jeg skal hjelpe deg så må du hjelpe meg, så etterhvert så har du ganske så mange oppdrag som du kan gjøre. Det er også smart å stoppe og snakke med alle du møter for det er en mulighet for at de har et sideoppdrag til deg, og fra sideoppdrag får du ofte unike gjenstander som oppskrifter på ny ammo eller på en styrkedrikk, eller at du får et nytt våpen du ikke ville fått på noen annen måte. En ting som jeg fant som var litt irriterende var at man ikke kan klikke bort dialoger på noe vis, det er jo greit første gangen du møter en person å høre hva han sier. Men om du da dør fordi du har glemt å lagre så må du høre den samme lange dialogen enda en gang, og det syns jeg de godt kunne gjort noe med.

Ellers er historien også litt tynn, det tar en god stund før du skjønner hva som egentlig foregår, og da mener jeg at det tar deg opp til 10 timer før du skjønner hva historien egentlig dreier seg om. For de første 10 timer eller så er stort sett små oppdrag hvor du skal hjelpe folk med å drepe banditter eller annet herk, og har ingen fast historie så litt slik som det er i Dragon Age 2 om du har spilt det. Men etterhvert så får karakteren din en mer mening med å eksistere, og han får bekjentskaper som blir hans venner. Men det er kanskje slik livet også er egentlig, når man kommer til et nytt sted så prøver man jo så godt som mulig å bli en del av det samfunnet, og man glir ikke inn første dagen, men etter å ha skapt seg et rykte så starter hovedhistorien i ens eget litt. Så sånn sett har kanskje id Software klart å gjenskape selve det sosiale livet til flesteparten av oss som flytter til et nytt sted.

Er dette Forza 4?

En annen ting med Rage er at man ikke har noe level system, dette syns jeg både er trist og rart. Det virker som Rage prøver å være et rollespill, men siden det mangler level system så blir det mer et skytespill, som også mange andre anmeldere har kommentert på. Men når sant skal sies så har Rage klart å blande inn så mange forskjellige sjangere i et spill så det faktisk er ganske imponerende, man har rollespill delen, man har skytespill delen som fint kan regnes med alene, og man har også bilspill blandet inn i dette. For tro det eller ei så er det faktisk svært mye bilkjøring i dette spillet, og man får flere biler å velge i etterhvert som spillet går fremover. Når man beveger seg i wastelanden som Rage består av, så bruker man bil for å komme fra A til B, men man bruker de aldri på oppdrag, da går man. Man har også en rekke billøp å velge i fra de forskjellige stedene man oppholder seg, og for å vinne disse løpene må man ofte kjøpe til seg bedre deler. Når man kommer på pallen i et race vinner man også racing tickets som brukes til å handle bildeler for, man tjener også disse ticketene ved å drepe banditt kjøretøyer ute i wastelanden. Du kan også sette våpen på dine kjøretøyer, de to første bilene du får kan bare ha et våpen av gangen, mens den tredje bilen du får kan ha både minigun og rocketlauncher på samme tidspunkt. Rakettene er varmesøkende så det er ikke akkurat noe stort problem å drepe bandittene. Man kan også utstyre bilen sin med skjold, miner, droider og annet herlig ekstra utstyr som jeg kunne ønske jeg hadde på min bil. Om du skulle være så uheldig å ødelegge bilen din kan du ringe en tauebil som kommer å henter deg, og reparerer bilen din gratis.

Mye lureri

Rage er et stort spill, men samtidig i sin noe åpne verden så er Rage veldig lineært. Det er vanskelig å rote seg bort når man er på oppdrag for veien går stort sett bare en vei, og derfor har man heller ikke behov for noe kart, som man heller ikke har. Eneste gangen man har kart er når man kjører fra A til B for å komme seg til og fra oppdraget, ellers når man går har man ikke tilgang til GPS eller kompass. At spillet er så lineært som det er er det jeg liker dårligst med spillet, hadde satt mer pris på om det hadde åpenheten til Fallout 3/New Vegas, men man kan vel ikke få alt som man peker på. Men det likevel gjør det mer åpent selv om det er lineært er at når man er på oppdrag så går man sjelden ut samme vei som man kom inn, så spillet skaper likevel en slags falsk åpenhet som jeg likte svært godt. Når det gjelder byer som du får oppdragene dine fra så er de ganske så åpne, og kan være svært lett å rote seg bort i, så anbefaler deg å bli kjent i byen for det kan du spare mye tid på.

Lyden av eget mareritt

Et sted som heter Dead City er en by hvor du har noen oppdrag, dette er ikke en by som du tar med nevøen din til for da kommer han nok ikke tilbake igjen. Byen er invadert av mutanter av alle størrelser, og jeg vil ikke si mer om mutantene egentlig for de må oppleves. Men Dead City er en av de stedene i et spill som har spilt mest inn på psyken min noensinne, det er ikke det at det er så skummelt der, men grafikken de har på det stedet er så stemningsfylt at det kjennes ut som du er i drømmeland. Litt sånn som første scenen i Gears of War 3 for dere som har spilt det, skikkelig uvirkelig sted som virkelig trykker på de rette stedene i hodet, det er sjelden jeg blir paranoid i av spill, men dette stedet tvang det ut av meg. Samtidig som det var fantastisk å se denne vakre grafikken så ville du bare ut derfra siden paranoiaen grep slik tak i deg. Så hver gang jeg får beskjed om å dra dit så blir jeg både glad og trist på en gang.

De dødes dans

Det er svært underholdene å observere fiendene når man skyter på dem for de løper virkelig for livet når de gjemmer seg, er nesten som id Software har skapt en virtuell sjel, så disse fiendene faktisk er redd for å dø. For noen ganger ligger de nesten og ruller på gulvet for å komme seg unna skuddsalvene mine. Det er også morsomt å faktisk ha muligheten til å skyte av dem hjelmer og hodeplagg generelt, for da skvetter de noe så forferdelig.

Matkroken med Ingrid Espelid

I Rage har man muligheten til å lage ting fra oppskrifter som jeg snakket så vidt om tidligere, en av de første tingene man kan lage er noe som heter Lock Grinder, denne består av tre deler som settes sammen. En Lock Grinder brukes til å åpne noen låste dører man finner rundt omkring i oppdragene, bak disse dørene finner man alltid bra ting, og ofte rester av asteroiden som slo ned, denne får man solgt for mye penger eller man kan bruke den til oppdrag man får senere i spillet, så kan være greit å ta vare på dem. Etterhvert som man får flere oppskrifter så kan man lage alt mulig rart som feks RC biler som man styrer selv som kan sprenge akkurat som i Black Ops, man kan også lage andre typer droider som styrer seg selv, man kan lage bandasjer, spesial ammo og en masse mer. Første som slo meg var at det minste mye om hvordan man lager porsjoner i Oblivion, siden hver ingrediens kan brukes for å lage flere enn en gjenstand, akkurat som sopp kan brukes til å lage forskjellig type porsjoner i Oblivion. Sammenligningen er kanskje litt søkt, men var som sagt det første som slo meg når jeg lagde noe, kanskje du tenker det samme.

The Armoury

Når det gjelder våpen i spillet så har man ganske mange kule våpen å velge i, man starter som vanlig med pistol, også får man hagle også maskingevær og sniper osv. Litt rart det der at man alltid får våpen på denne måten, det er vel også en oppskrift som id Software lagde med Wolfenstein som har holdt i alle disse årene. Men uansett man kan ha 4 våpen aktive hele tiden som man bytter på ved å holde RB inne og velge med RS, med LS kan man velge hva slags ammo man ønsker at våpenet skal ha. Hvert våpen kan ha 4 typer forskjellig ammo, og det er stor forskjell på typene. Pistolen har en type som heter Fatboys som er svært effektiv, og krever stort sett bare ett-to skudd per banditt før de ligger på bakken. Det finnes også spesialammo for fiender som har armour, eller ammo som har en tupp med dynamitt så man sprenger, man kan også få ammo med en type gass som tar over hjernen til fiende slik at man kan styre dem i en kort periode. Man har også granater man kan kaste, her har man vanlig clustergranater og EMP granater som er fine på fiender med armour. Så når det gjelder våpen så har man ikke alt for mange å velge i, men likevel absolutt passe mengde. Likte godt kikkertsiktet man kan kjøpe til pistolen, det er rett og slett et okular fra en kikkert som man setter opp til øyet med venstre hånd, og fyrer da av pistolen med høyre.

MEDIC!!!

Siste tingen jeg skal si noe om før lyd og grafikk er om man er å uheldig at man dør, så må man ikke loade fra siste save/checkpoint med en gang, man får en mulighet til til å gjøre det rett. Man har en defibrillator i brystet som redder en, for å få denne til å gi deg mest mulig livsgnist tilbake så må du bruke LS og RS for å sette noen punkter over andre punkter i 10 sek, når dette er gjort så kommer til til en stang som ligger på tvers med to rundinger som går fra midten og ut, det du skal gjøre er å stoppe disse to rundingene på feltene som sier LT og RT med de knappene. Ble kanskje litt vanskelig forklart, men du skjønner det ganske fort når du først går i bakken. Når du da våkner igjen vil alle fiender i en viss omkrets rundt deg få et elektrisk støt, og bli satt ut en stund eller dø, dette er kjekt syns jeg så du har en ekstra sjanse til å klare deg, og spesielt hvis du kommer på i det du dør at; helvete det er jo 2 timer siden jeg sist lagret. Noe som også er kjekt å gjøre ganske så ofte, for det er noen folk/mutanter du ikke har lyst til å møte på to ganger.

Grafikk og Lyd

Rage har et veldig bra lydbilde med troverdige våpenlyder, bil lyder og hele atmosfæren i en by. Spillet byr også på herlig klassisk instrumental musikk når man er i kamper, det er skikkelig spenningsmusikk om man vil, spillet har også veldig bra skuespillere og snakket synker fra med leppebevegelser. Når det gjelder det grafiske så er nok dette den beste grafikken jeg har sett på et Xbox 360 spill noensinne, jeg ble svært overrasket av at denne gamle teknologien klarer å gjengi slik flott og realistisk grafikk som man finner i Rage. Karakterene i spillet ser også veldig naturtro ut selv om de har et snev av tegneseriestil i seg, noen av dem får meg til å tenke på Ivo Caprino sine verk. Så grafisk sett er spillet et kunstverk.

Rage er et morsomt og ikke minst stilfullt spill, men det mangler litt for å komme helt til topps. Historien i spillet er litt for vag, og man kunne godt ha kommet litt fortere inn i hovedhistorien da man lenge bare vaser rundt og gjør tjenester for folk. Men spillet har klart mange lyspunkt for det, det er morsomt å finne ting så man kan lage diverse droider og annet moro, det er morsomt å kjøre løp mot andre fartsgale, og det er morsomt å teste ut våpnenes utallige muligheter. Men misforstå ikke for selv om historien er litt vag så er det også veldig mange morsomme oppdrag som du blir sendt ut på. Et annet minus er at spillet har litt for lange loade tider og gjerne litt for ofte, og det er sikkert enda verre om du ikke installerer spillet til konsollen. Det er en Co-op del i spillet også som er at man kan spille hele spillet sammen med en venn, enten lokalt eller online. Jeg har ikke fått testet dette dessverre, men tror det kan være svært underholdene, og kan kanskje øke karakteren litt, men det vet man jo ikke. Men alt i alt så er Rage et av de store titlene i år uten tvil, bare grafikken alene er verdt å kjøpe spillet for så man fortsatt kan se at den gamle 360`n fortsatt kan kjøre deilig grafikk.

Screenshots (27)Se flere »