X-men: Destiny anmeldelse

Få på deg latexdrakten, team opp med andre mutanter, og knus deg vei i X-Men: Destiny

Det finnes allerede en del X-men spill ute på markedet, men det er ikke ut som det har tenkt til å stoppe der. X-men er et spill basert på tegneseriene med samme navn, og omhandler en gjeng muterte helter i latexdrakter.

Du blir tildelt rollen som karakteren Grant, en klysete og selvgod hverdagshelt som nå har utviklet mutant krefter. En gruppe mennesker med svært avansert teknologi, også kalt Purifiers er ute etter å kvitte seg med mutantene, og skaffe seg enda større makt. X-men og Brotherhood, begge grupper mutanter, men med ulike livssyn. De må nå stå sammen om den felles fienden deres, men klarer de å overvinne sine egne intriger for å samarbeide?

Du får etterhvert i spillet velge hvilken side du vil støtte, X-men eller Brotherhood. X-men er altså de «snille» mutantene som Cyclops, Wolwerine, Colussus osv, mens Brotherhood er de «slemme» mutantene som Magneto, Mystique, Pyro, osv hvis du skulle ha noe kjennskap til serien fra før. Det første jeg bet meg merke i er at det spiller fint lite rolle hvilken side du velger å hjelpe, da den lille forskjellen er et par småoppdrag, challenges, noen replikker, eller rett og slett at de bare bytter ut ordet X-men med Brotherhood i dialoger. Du har altså valget i diverse situasjoner hvem du vil hjelpe, men det spiller fint lite rolle for historiens utvikling

Underveis i spillet møter du en rekke karakter fra X-men universet, og du får ofte oppdrag av disse heltene. Det blir gjerne en kort dialog som i et rollespill der du kan velge hva du vil si, men du har ikke noen mulighet til å påvirke noe. Det eneste du egentlig kan velge er hva du vil si først, eller om du ikke vil si noe i det hele tatt. Du har altså ikke flere alternativer til spørsmål, og det hele er ganske forutbestemt, men en sjelden gang kan du i dialogene velge hvilken mutant du vil støtte som jeg nevnte heller ikke har noen stor betydning. Glemte jeg å nevne at det er umulig å trykke ut cutscenes? Urg!

Det er altså ikke det beste førsteinntrykket man kan ha av et nytt spill, i tillegg ser grafikken svært så gammeldags ut, labert stemmeskuespill, og Grant helten din er som sagt en til dels ufordragelig type som virker veldig ung til sinns. Det er en god del ting som tydelig kunne vært bedre, men det er allikevel noe som gjør at jeg finner det litt underholdene. X-men: Destiny er et såkalt Beat-em-up spill med horder av fiender, og du føler deg litt som en helt etterhvert som du får oppgradert litt utstyr. Problemet er at det er alt for ensformig.

Etterhvert som du banker opp fiender får du XP. Dette kan du igjen bruke for å låse opp nye godsaker kalt X-genes & Suits, og Mutant Powers. X-genes og drakter er noe du finner rundt i verdenen, og da du plukker opp f.eks en nye drakt vil denne åpnes opp og legge seg til i startmenyen. Draktene du finner spiller egentlig ingen rolle annet enn for utseende, men du har tre andre X-genes typer du kan plukke opp, Defense X-Gene, Offensive X-Gene og Utility X-Gene. Du kan bære en av hver av disse typene om gangen, og i tilegg oppgradere disse. Offensive X-Genes er selvsagt til å forbedre angrepene dine, Defensive X-Genes hjelper deg med forsvarsmekanismer og Utility X-Genes er litt diverse. Hva man velger å bruke av disse genene spiller faktisk en ganske så stor rolle, og det er masse ulike muligheter, så dette er noe av det som gir framdrift i spillet. Du kan når som helst velge å bytte hvilke gener du vil ha aktivert, og alle har sine gode egenskaper mot enkelte fiender og steder du møter på. Her synes jeg det faktisk er gjort en god jobb.

Derimot når det gjelder Mutant Powers er det ikke like stor variasjon, og det er faktisk dette du vil bruke i mesteparten av spillet. Det finnes 30 ulike Mutant Powers du kan få i spillet, og 5 av de kan du bruke i en og samme gjennomspilling. Da du starter spillet kan du velge mellom tre hovedretninger å gå, og da du velger en retning får du altså 10 nye valg, mens du totalt kan ta i bruk 5 av de i praksis. Disse låser du opp via naturlig historieprogresjon, og du får underveis valget mellom en av to Mutant Powers hver gang. Mutant Powers kan du igjen også oppgradere. For å kunne bruke disse kreftene må du fylle et blått meter kalt M-Power bar. Denne fyller seg etterhvert som du denger fiender, men selv om dette kanskje høres variert ut er ikke 5 ulike Mutant Powers mye i løpet av et spill. Mesteparten av spillet vil du i hovedsak spille ved hjelp av knappeknusing. Kontinuerlig trykking på X og Y knappen, eller kombinasjoner av disse to, og en dodging med B i ny og ne. Du får følelsen av at det blir en alt for hjernedød gjennomspilling, med for lite variasjoner i både fiender og kombinasjoner. Da de har såpass mange valgmuligheter kunne de godt ha gitt spilleren mulighet til å variere mellom disse i en og samme gjennomspilling.

I X-men: Destiny har man også noe kalt Challenges, det er totalt 15 av disse i løpet av spillet. De blir enten tildelt av mutanter du møter på, eller du må finne de på hemmelige områder. Disse utfordringene er veldig begrenset, da du kun enten skal denge en viss mengde fiender eller knuse et visst antall gjenstander i løpet av en viss tid. Et bonus er at om du skulle feile disse utfordringene kan du spille de på nytt etter du har rundet spillet. Utenom det har du andre hemmelige ting du skal finne som collectibles, propaganda plakater eller X-Genes. Disse har heller ingen annen funksjon enn at de er samlerobjekter, med unntak av X-Genes. Da spillet er såpass linjert, er det heller ikke spesielt utfordrerne å finne de heller, men noe jeg personlig syntes var like greit.

Graffiken i spillet er ikke mye å skryte av. Det er stort sett et gråaktig by landskap, med enkle teksturer og relativt flate karakterer. Det kunne fungert bra for noen år tilbake i tid, men spilleren forventer mer ettersom spillbransjen har utviklet seg. Lydbildet og stemmeskuespillet er veldig variert. Noen karakterer har fått tildelt svært gode stemmer, mens andre blir det nesten flaut å høre på. Dessverre havner hovedkarakteren Grant i sistnevnte kategori, og han strør rundt seg med kleine og håpløse replikker til tider. Musikken er veldig nøytral, men fungerer helt greit til dens formål. Det samme gjelder lydbildet generelt, intet spesielt å trekke fram på hverken godt eller vondt.

Det er også lagt inn visse plattformelementer i spillet der du skal klatre og hoppe oppover vegger, men det er veldig enkelt og ikke spesielt utfordrerne. Noe som til gjengjeld faktisk så veldig bra ut var bossene i spillet. Ikke bare utseendemessing, men bosskampene var virkelig underholdene og forseggjort. Store, farlige, og med hver sin smarte måte å ta de ut på. Dette er noe av det beste jeg kan trekke fram i spillet, for det var virkelig bra.

X-men: Destiny er et spill som kunne vært gjort så mye bedre enn det er blitt. Det har allikevel noen lyse sider, og kan til tider underholde på sin måte. Jeg synes faktisk ikke det var kjedelig å spille igjennom spillet, men man ser hele tiden en masse som kunne vært gjort på bedre måter. Litt for ensformig, og det kan ikke måle seg med hva en spiller forventer seg i 2011. Spillet virker også mer rettet mot litt yngre spillere da det er lite brutalt og blodig, og fiendene forsvinner fra bakken da de er eliminert. Er du en X-Men fan i utgangspunktet vil jeg nesten gjette på at du blir skuffet med tanke på historiedelen, men kanskje ditt glødene engasjement for X-Men kan gi deg en god opplevelse allikevel. De som er storfan av Beat-em-up spill kan kanskje også få det underholdene, men jeg vil ikke påstå at dette spillet på noen som helst måte er et must i din spillsamling. Det er et godt alternativ du kan plukke opp fra en billigkasse ved en senere anledning.

Screenshots (12)Se flere »