FIFA 12 anmeldelse

Er du fortsatt i dårlig humør etter at Norge ikke klarte å kvalifisere seg til neste EM? Da vil kanskje denne anmeldelsen av årets beste sportsspill hjelpe deg.

Vi kan alle innse at FIFA-serien har levert varene for hvert år det har blitt sluppet ut, både med små eller store forbedringer i hvordan man spiller skildringen av ekte fotball. FIFA 12 viser ikke bare konkurrentene at skipet flyter fortsatt godt, men også kritikerne som mener at FIFA er bortkastede penger, fordi det er det samme spillet, bare med andre profesjonelle fotballsparkere på coveret.

Årets høydepunkt for sportsspill

FIFA-spillene har gjennom flere år vært et fast høydepunkt i kalenderen til fotballfrelste. Utviklerne lover nye forbedringer som vil forandre måten man spiller på drastisk. Enten dette er sant eller ikke, så har EA overbevist de fleste. Nytt av dette året har imidlertid vært forbedret fysikk, mer taktisk spill og flere animasjoner man kan glede seg med. Og holder EA sine plikter? Så sannelig gjør dem det.

Siden du leser denne anmeldelsen av spillverdenens fantastiske fremvisning av ballsporten, så vil jeg absolutt tro at du har en viss interesse for 22 menn som løper etter en ball i 90 minutter. På grunn av disse omstendighetene vil jeg derfor ikke forklare deg hvordan man spiller fotball, og hvordan FIFA 12 fungerer, enten du har levd under en stein det siste århundret eller ikke. Nei, FIFA-spillene fungerer på samme måte som fotball i virkeligheten, bare med et par justeringer.

Mye er forbedret!

Førsteinntrykket av det nyeste innslaget i den ekstremt populære spillserien er ingenting annet enn godt. Man vil fra start bli vist en introduksjons video som forteller deg om de nye oppgraderingene i spillet, og deretter får man selv prøve ut de nye forsvar mekanismene. En rimelig spennende nyhet i årets utgave er muligheten til å samle inn «XP» ved å spille gjennom alt innholdet man finner i FIFA 12. Man kan i løpet av dagen få tak i et visst antall av disse poengene, og det hele fungerer fint. Noe annet nytt snadder er muligheten til å hjelpe ditt favorittlag til å være det beste FIFA-laget. Det er spesielt her «Experience» poengene kommer frem, fordi ved å samle inn poeng vil din favorittklubb få poeng, og til slutt vil klubben med flest poeng vinne.

EA har valgt å gjøre en «Extreme Makeover» på FIFA 12 sin meny, i forhold til de forrige spillene. Menyen er lett oversiktlig og har fått et eget unikt design over seg. Uansett om man vil spille alt fra «Be a Pro» til å ordne spillinnstillingene, så vil man finne fort og lett frem til det man vil.

Nytt av året er fokuset på fysikk i kampene. Mer presise taklinger, hardhausa skulder mot skulderdueller og så mye mere. Disse forbedringene gjør FIFA mer realistisk enn noensinne, noe fansen har ønsket seg så lenge serien har vart. Også mer taktisk tenkning er inkludert, ikke som i «Football Manager», men som i virkelighetens fotball. Du kan velge mellom å sidestille deg for å gjøre det vanskeligere for motstanderen å drille deg rundt, og man kan også rope om hjelp fra lagkameraten.

Hva gjør du, dommer?

Men alt er ikke fryd og gammen med det nye «Player Impact Engine». På grunn av det store fokuset på dueller, så dukker det ofte frem noen helt forferdelig avgjørelser fra mannen med fløyta. Det var flere ganger jeg ble avblåst for å ta ballen klart og tydelig, og dette kan blant annet føre til en epidemi av banneord fra spilleren, noe det gjorde med undertegnede. Men det beviser nok en gang, at FIFA er ekstremt engasjerende til tider, på både godt og vondt.

Animasjonene har også blitt forbedret en smule. Nye åpningssekvenser før kampene har kommet inn, og selve spillerne ser bedre ut enn noen gang før. Selv om dette er fint nok det, så er det ikke akkurat grafikken man konsentrerer seg mest om under en kamp. Grafikken gir også en god atmosfære, siden man føler at man er så nærme stjernene som mulig, og kan nesten se svettedråpen til Rooney renne nedover ansiktet.

Tilskuerne spiller en stor rolle også i atmosfæren i FIFA 12. De piper hvis de er misfornøyd og jubler når de ellers er glade. Det er rimelig enkle vilkår for publikum, men det fungerer bra.

Ekstremt mye bra, men også noe merkelige saker

Våre gode kommentatorvenner Andy Gray og Martin Tyler har følgt oss i utallige kamper i FIFA-serien, men etter at førstnevnte hetset en kvinnelig linjedommer på direktesendt TV uten å vite at mikrofonene var på, så har han ikke bare fått sparken fra Sky Sports, men også blitt utelatt fra årets FIFA-spill. Som innbytter kommer tidligere Arsenal spiss Alan Smith inn. Man kan også velge et annet par som kommentatorer, men hvis det er noe jeg bryr meg fint lite om i FIFA 12, så er det nemlig kommentatorene.

En spesiell side med dette spillet er tallet på antall bugs eller glitcher. Etter alle disse årene med nye sportspill, så burde utviklerne ha klart å få ut så mange ujevne situasjoner som mulig, men man finner en hel håndfull med bugs som har blitt sluppet gjennom nåløyet. Spillere som løper i hverandre etter skåringer, bein som blir borte og spillere som flyr et par meter bortover, ble etterhvert et ganske så vanlig syn i kampene. Selv om disse momentene kan være både irriterende og hysteriske morsomme, så gir det ikke noe stort utslag i helhetskarakteren.

Et fast innslag i flere år i FIFA har vært karrieremodusen, der man tar på seg jobben som enten trener, spiller eller spillende trener. Dette er muligens den modusen jeg har brukt mest gjennom de utallige timene med fotball. Det er alltid morsomt å bestemme over en klubb, og i FIFA 12 fungerer det bra nok en gang. En annen velbrukt modus er «Be A Pro», som i likhet med andre sportsspill fra EA, der man nettopp har sjansen til å faktisk være en profesjonell fotballspiller. Disse modusene har ikke fått noen merkverdige forandringer, så det er temmelig likt fjorårets spill.

Jeg hadde forventet mye av FIFA 12, og spillet gjorde ingenting annet enn å overbevise meg om at FIFA er absolutt det beste fotballspillet på markedet. Ikke bare overgår det fjorårets utgave, men det også beviser at det fortsatt ligger et par poeng over konkurrenten PES 2012. Med forbedret fysikk, imponerende animasjoner og timesvis med fotball moro, så kan jeg ikke annet enn å anbefale FIFA 12 til både dere som har fjorårets utgave eller ikke.

PS: Siden vi fikk inn en anmelderkopi av spillet, så fikk vi ikke muligheten til å prøve flerspillerdelen.
Screenshots (31)Se flere »