Ace Combat: Assault Horizon anmeldelse

Krigsspill får deg litt til å tenke, er dette lagd som underholdning eller er det regelrett propaganda for de allierte. Man spiller jo aldri de alliertes fiender selv om dette bare er spill.

Dette er kanskje en litt merkelig teaser for en spillanmeldelse, men det første som slår meg når jeg spiller Ace Combat: Assault Horizon er nemlig hvor helteaktig det hele er lagt opp, med store krigsmaskiner og en skikkelig heltemusikk tatt rett ut av en amerikansk krigsfilm hvor terrorister fra midtøsten plaffes ned på skikkelig amerikansk vis. Slik er egentlig dette spillet også så jeg måtte nesten spørre min co-redaktør Dag om han også syns det var rart at alle spill vi spiller skal være fra de alliertes side, og han sa at spillene lages jo her. Og det stemmer nok det, men samtidig så hadde vi nok ikke fått spilt et spill om det var lagd i Iran, og man spilte som en soldat i Irans revolusjonsgarde som infiltrerte USA og konspirerte for å drepe den Saudi- Arabiske ambassadøren til USA. Finner dette litt idiotisk for de fungerer jo fint i strategi spill, som feks i Generals hvor jeg elsker å være den arabiske terrorsiden, mye morsommere våpen og man slipper å være USA med sine overavanserte «alien» våpen. Men denne diskusjonen kan vi jo fortsette i kommentar feltet om noen er interessert i å si sin mening om det, jeg er hvertfall klar til å ta den diskusjonen om noen er med.

Men nå over til det denne anmeldelsen egentlig dreier seg om, nemlig Ace Combat: Assault Horizon som er det sjuende spillet i denne populære flyspill serien. Det er ikke så mange flyspill/simulatorer lenger så man har ikke så mye å sammenligne med når man anmelder spill som dette, det er jo egenlig bare Ace Combat serien og Tom Clancy HAWX serien til Xbox 360, skal sies at Jane`s Advanced Strike Fighters kommer med et nytt spill senere i oktober, men det er de tre da som er verdt å nevne. Nå er jo ikke Ace Combat: Assault Horizon noen regn flysimulator, men den har noen trekk som ikke alle spill i samme kategori har, feks at man kan lette og lande i noen oppdrag, sistnevnte var en del lettere enn jeg så for meg da jeg satt oppi cockpiten og ikke visste helt hvor jeg skulle gjøre av meg. Men jeg måtte bare dra til meg tvilen, og få landet flyet for det sto jo tross alt om livet mitt, og som dere skjønner siden jeg skriver dette så overlevde jeg og fikk tilogmed en achievement for å overleve så da var det jo verdt det.

Ace Combat: Assault Horizon foregår i en ikke alt for fjern framtid nemlig i året 2015, historien er skrevet av New York Times sin bestselgende militær forfatter Jim DeFelice. For hans del håper jeg ikke han er alt for stolt av denne historien for den var veldig forutsigbar fra første stund, så derfor kan jeg heller ikke nevne alt for mye fra den, for da vil dere også skjønne hva som foregår med en gang. Men det jeg kan si er at Nato utfører sammen med Russland operasjoner i Afrika for å nedkjempe en fiende som har økt kraftig de siste årene, og har tilgang på utallige mengder våpen, og tilogmed en kraftig bombe som man senere finner ut at heter Trinity.

Den andre tingen du tenker på når du spiller dette spillet er hvor intenst det er, klarer ikke mange oppdragene før man faktisk må ha seg en pause, tar meg selv i å tenke flere ganger at det sikkert er slik krig føles ut når man er pilot, men det er mest sannsynlig ikke det. Men man kjenner virkelig farten når man sitter der oppe i sin virtuelle cockpit, spesielt når man kommer nær nok fienden så man kan trykke LB+RB for da kommer man inn i Dogfight systemet, som gjør at flyet går litt på autopilot, men man må likevel styre for å henge på fiendeflyet foran. Det er når man er i Dogfight systemet at man virkelig kjenner farten for da ligger man helt opp i ræva til fienden, og følger alle små forandringer som han gjør i flygingen, alle små og store svinger, om han setter opp eller ned farten. Man føler hvertfall uansett at man kaster seg fram og tilbake i stolen for å få has på flyet foran, stort sett så går det greit med en 2-3 raketter, men noen ganger klarer han å vri seg ut av klypa di og da kan det ta lang tid før man igjen får tak i han. Det lønner seg å spille dette alene for jeg har sett på andre spille også og da blir man svært kvalm pga alle bevegelsene, man ser ikke ut til å merke dette når man spiller for man er så inn i det hele.

Man har over 30 virkelige militære fly, inkl helikoptre, å velge fra i spillet. Og jeg må si det var ganske så vanskelig å styre angrepshelikoptrene for man bruker både høyre og venstre styrespak for å manøvrere farkosten, og i tillegg må man konsentrere seg om å skyte og dodge raketter fra fienden. Så det var nok banene med helikopter styring som jeg slet mest med, men så har man også de banene da man er skytter utfra siden på en Black Hawk, dette var av den mer moro typen oppdrag selv om du her virkelig får følelsen av å en del av verdens politiet. Men det ser faktisk veldig bra ut alt sammen, og man kommer automatisk ut av filmsekvensene så man vet ikke helt om det er film eller om man spiller til tider. Eksplosjonene ser også veldig ekte ut, og som sagt tidligere så kjenner man på levra at man er i krig. Ved siden av å fly jagerfly og helikoptre som pilot og skytter, kan man også være skytter i et såkalt C-130 Herkules som man også kjenner fra Modern Warfare serien til Call of Duty. I alle skytter oppdragene skal man passe på andre soldater, noe som faktisk er det morsomste i dette spillet, man blir litt fort lei av å gjøre det samme hele tiden når man er jagerflypilot.

Et par irriterende ting med dette spillet er når man holder på å tape et oppdrag så kommer det opp en rød skrift på skjermen som sier Mission Fail som står å blinker helt til du da enten feiler oppdraget, eller klarer å drepe grunnen til at den står å blinker som feks en kar som står på et tak med en RPG siktet på helikopteret ditt. Denne beskjeden hadde vært grei om den var stille, men det er den selvfølgelig ikke for den piper så klart i tillegg. Noe som er svært irriterende når du spiller dette noen timer, når man spiller som jagerflypilot kommer ikke dette så ofte, men her kommer det jo oftere misile alert, misile alert, men den gir mer mening så det er ikke like stort problem.

Bortsett fra oppdragsbasert spill så har man tilgang på stats og man kan velge å spille oppdragene på nytt gjennom Free Play, her tjener man også skill points for hvor effektiv man er og på hvilken vanskelighetsgrad man utfører oppdraget på. Disse kan så brukes på å handle oppgraderinger til flyet eller helikopteret ditt. Veldig kjekt om man finner en bane man vil trene mer på, eller som man fant spesielt morsom.

Multiplayer delen av Assault Horizon består av co-op, Capital Conquest, Domination og Deathmatch. I co-op kan opp til tre spillere spille side om side og løse åtte oppdrag fra oppdrags delen sammen. Oppdragene må først låses opp i singleplayer delen før de er tilgjengelige, hvilket er veldig dumt – disse co-op oppdragene burde vært tilgjengelig fra starten av. I Capital Conquest deles spillerne inn i to lag, og man skal nå forsøke å smadre hverandres hovedkvarter innenfor tidsgrensen – når man det ikke, er det laget som har ødelagt mest som vinner. Multiplayer delen fungerer som den skal, men de forskjellige spillmuligheter er ikke spesielt spennende.

Ace Combat: Assault Horizon fungerer veldig flott som et flyspill som setter foten ned på rett sted når det kommer til realisme, for det er jo mer et arcade spill med simulator deler. Syns det fungerer svært godt grafisk og lyd sett, men gode realistiske lyder og kraftig livaktig grafikk med store eksplosjoner. Spillets nyinnsatte helikoptre er det jeg finner mest givende med spillet da man fort blir lei å være jagerflypilot, syns konkurrenten HAWX gjør det mye bedre med akkurat det. Men har man lyst på et nytt flyspill så er dette absolutt noe å vurdere, klarer du deg med HAWX en stund til så finner du det i billighylla om 4-6 måneder.

Screenshots (162)Se flere »