NBA JAM: On Fire Edition anmeldelse

NBA stjerner med store hoder, nesten ingen regler og to mot to, dette er plottet i NBA JAM: On Fire Edition.

EA kansellerte sitt NBA Elite i fjor høst, og jammen ser det ikke ut som de ikke har tenkt å komme med noe basketball spill i år heller. Isteden har de valgt å gi ut det noe useriøse NBA JAM: On Fire Edition, hvor man spiller to mot to på hel bane, ingen regler gjelder bortsett fra goldtenning, og man kan fly himmelhøyt før man dunker i ballen.

Jeg må si jeg var lite begeistret for å anmelde dette spillet egentlig siden jeg har testet spillet tidligere på såkalte arcade maskiner for 15-20 år siden, og jeg fant ikke spillet spesielt interessant da. Spillet har ikke forandret seg stort siden den gang, bortsett fra å gi oss noen litt mer moderne spillere, og mest sannsynlig litt bedre grafikk. Bortsett fra de to tingene var det ganske så likt, jeg finner spillet litt morsommere enn jeg gjorde for alle de årene siden, men ikke så alt for mye.

En ting jeg fant ekstremt slitsomt i spillet er noe mange har merket i andre spill fra EA, menyen er super treig. Fra man har trykket på start for å komme til hovedmenyen så tar det ca 2 minutter til man kommer til pop-up boksen som sier at man kobler seg til EA serverne, etter 2 min og 30 sekunder sånn cirka så har man klart å komme seg til menyen hvor man velger hva slags modus man vil spille. Første gangen jeg testet spillet var jeg overbevist om at spillet hadde låst seg så jeg restartet det, men så feil kunne jeg ta, for 2,5 minutter for å starte en meny det er i overkant litt for mye syns jeg. Det er en ting som faktisk får meg til ikke å ville spille spillet, tenk om dette faktisk hadde vært NBA Elite, da hadde jeg ikke giddi å spilt det ofte, og ville heller brukt min basketball tid på 2K sine NBA spill. Men er jo flere av dere som sier det samme om menyen til FIFA 12 så EA må virkelig gjøre noe med dette.

På modusen menyen finner du en veldig lett forståelig meny med Jam Now øverst som er Quick Play på andre sportsspill, så har man Road Trip som liksom er kampanje delen, og ikke minst Online Arena som er multiplayer delen av spillet. Man finner også en hjelp seksjon, og noen små knapper med achievements og slikt. Som sagt så er Jam Now bare rett i kamp med to lag man velger for begge sider, man velger også hvilke spillere man vil bruke. Her kan man også gjøre spillet ekstra crazy ved å tilføre enkelte elementer som ekstra store hoder, baller som ser ut som bowlingkuler osv. Galskapen i ditt hode er det eneste som stopper galskapen i spillet.

Road Trip er kampanje delen, her velger man seg et lag for hver gang man vil spille, og man skal slå hvert eneste lag i serien, 25-30 lag. Er ikke helt sikker på antallet for de har med noen eldre lag som ikke er med i dagens NBA + at de også har med noen europeiske lag, og faktisk Real Madrid fotball laget også. Veldig mye merkelig som foregår i dette spillet så det overrasket meg ikke mye å finne et fotball lag blant alle lagene. I Road Trip skal man også vinne mot hvert lag tre ganger, bronse, sølv og gull. Bronse er lettest også blir det vanskeligere opp til gull, i tillegg til at reglene og tiden forandres. Gull fant jeg veldig utfordrende da man ikke stopper klokke eller ball etter scoring, scorer du og plukker opp ballen under kurven så kan du score igjen med en gang. Dette var veldig vanskelig for meg siden basketball reglene sitter ganske printa inn i huet mitt. Men det var jo en morsom vri på det hele likevel.

I Road trip tjener man Jam Bucks fra hver kamp ved å gjøre challenges, i challengesene har man 5 nivåer, bronse, sølv, gull, platinum og diamant. For hvert nivå blir det vanskeligere å ta neste nivå, feks så trenger man 100 blokker for å ta bronse i blokker, men for å ta sølv trenger man da 250 blokker. Sånn er det med alt man gjør i spillet. Jam Bucks kan brukes i Jam Store hvor du kan kjøpe deg alt fra spillere som har gått av med pensjon (spillere som var store for 5-40 år siden), titler som du kan bruke på spillerkortet ditt, iconer/logoer som kan brukes på spillekortet ditt, bakgrunner til spillekortet ditt, flere lag (som feks Real Madrid), og andre små ting som baller og lengre armer, og annen galskap.

Spillet har en ganske morsom grafikk hvor spillerne faktisk ligner på de originale spillerne, publikum og cheerleaders derimot ser ganske crap ut. Lyden er kanskje litt for stille, det er lite hvining fra sko, og nesten ikke noe roping, kommentatorene er helt greie, ikke noe spesielle. Sammenligner man kommentatorene med NBA Live eller 2K Sports sin serie, så høres kommentatorene i dette spillet ut som to gamlinger som snakker om været.

NBA JAM: On Fire Edition er et helt greit spill, det blir litt ensformig i lengden siden man stort sett kan ta alley-oops i hvert angrep, og vinne på den måten. Eller bruke en bra skytter til bare å ta 3-poengere. Spillet fungerer fint online nå og da, også morsomt å spille spillet en times tid en gang i uka for å se om man klarer å kjøpe alle de gamle kule spillerne for å gjenskape spillet slik det var i min ungdomstid. Spillet koster 1200 Microsoft Points, noe som er alt for dyrt i seg selv, vent til det kommer på Deal of the week om det er et spill du virkelig ønsker deg.

Screenshots (11)Se flere »