NBA 2K12 anmeldelse

Med NBA Live/Elite ute av bildet har NBA 2K serien en åpen dunk rett foran seg, men er det en bra ting å være alene på markedet, gjør man da alt for å få det perfekt?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har spilt alt for mye fra NBA 2K serien siden jeg alltid har vært hekta på NBA Live fra EA, og syns det var kult når de tok steget opp til Elite i fjor. Syns ikke det var like kult når de kansellerte hele prosjektet, så da jeg hørte at 2K sports kom med 2K12 i år så måtte jeg bare anmelde det. Som dere kanskje skjønner så står basketball meg ganske nært, og det stemmer bra siden jeg har spilt sporten i 13-14 år i serie.

Ekstra morsomt var det med dette årets NBA spill fra 2K siden de hadde tatt med en modus som het NBA`s Greatest hvor man kunne spille noen av de viktigste kampene i NBA sin historie, man får spille på de beste lagene, og spille som de beste spillerne som NBA noen gang har klart å produsere.

Her snakker vi om spillere som Michael Jordan, Magic Johnson, Kareem Abdul-Jabbar, Hakeem Olajuwon, Larry Bird, Karl Malone og ikke minst Julius Erving bare for å nevne noen. Tilsammen er det 15 spillere man kan velge blant, og alle var store i sin tid. Men det som var ekstra morsomt for meg var at man kan spille som så mange spillere som var store når jeg virkelig fulgte med på NBA fra 1993 – 2000, endelig kunne jeg sette opp samarbeidet mellom Karl Malone og John Stockton igjen, og virkelig føle magien som denne sporten deler med deg.

Før hver kamp i denne modusen får man en masse opplysninger om den kampen du skal til å spille, hvor mange champion ringer den spilleren har for det laget, og når de vant. Kommentatorene har også veldig mye historie og informasjon om spillerne og lagene som spiller, så man føler nesten at man sitter der å ser på en kamp på tv for 15 år siden. Eneste jeg savner er muligheten til å velge å bare spille feks Magic Johnson i hans kampanje del for selv om man velger Magic så kan man fortsatt spille alle på laget, og det er kult at man kan det også, men jeg ville hatt muligheten til å kunne velge. En annen kul effekt, som kan ses på bildet under, er at om man spiller en eldre kamp fra feks 50 tallet så vil også grafikken få bli litt dårligere slik at det ser ut som man ser en eldre kamp på tv.

Som jeg nevner med NBA`s Greatest så føles det hele som en tv sending, dette forandrer seg ikke i resten av spillet, for hver eneste modus som du spiller føles ut som en tv sending. Når du har spilt halve kampen kommer det opp half-time report, her viser de først hvordan begge lag har spilt med video fra kampen, og trekker fram de beste spillerne fra begge lag og viser hvor mye poeng og andre stats de har. Så vises det resultater fra andre kamper, og etter det settes det over til hallen igjen hvor man kan se maskoter som fyrer opp publikum, og cheerleaders som vrikker på rumpa. Så hele kampen med pauser har en helt genuin basketballkamp følelse, i tillegg til at kommentatorene snakker gjennom hele pausen om hva som kunne vært gjort bedre, hvem som var best osv. Ingenting får det til å føles falsk, vel bortsett fra at det ikke ser helt ekte ut så klart, men er ikke så langt unna grafisk sett heller, er bare det problemet man sliter med i alle spill å få noe som er dødt til å se levende ut.

Når du starter spillet blir du bedt om å lage en 2K konto som vil følge deg gjennom hele spillet, og oppgradere statusen din på facebook/twitter om du velger dette for hver gang du går opp i level på din 2K konto. Du må også lage din egen spiller som på en måte blir deg selv. Når dette er gjort kommer du inn på en meny som ikke har noen startproblemer, ingen server kræsjer, alt er bare helt fint så det er fint at noen klarer å få til en fin og rask meny uten noen problemer. De har også alle moduser og innstillinger på et bilde noe som sikkert også øker hastigheten på menyen. Øverst finner du Game of the Day som fungerer som Quick Play, men denne bytter faktisk bilde hver dag og ikke minst setter den på dagens dato så det er litt kult. Og hadde NBA sesongen faktisk gått nå og ikke vært i lock-down så ville man jo spilt kamper på samme tid som de spiller kamper i NBA ligaen, så om man er skikkelig NBA geek kunne man da fulgt kamp tidene, og spilt de kampene som hadde gått i virkeligheten.

Modusen jeg endte opp med å spille mest var My Player mode, dette er den samme modusen som man har i FIFA spillene hvor man skal lage sin egen spiller, og få han til å bli en proff spiller. Har aldri syns dette har vært spesielt artig i FIFA spillene, men i 2K12 så har jeg virkelig storkost meg med modusen og kommer til å spille den i mange flere timer. I 2K12 så må du først lage din egen spiller (igjen), du må også sette opp hvilken plassering du vil han skal ha og hvilke spesielle skills du ønsker for han. Jeg lagde meg en 3 poengskytter som var ekspert på nettopp dette, han var ikke spesielt god på andre ting når han startet, men klarte likevel å bli nokså god. Når du har lagd spilleren din kastes du ut i en kamp mellom alle de andre nye spillerne, her kan du vise deg fram for agenter fra de forskjellige klubbene.

Etter kampen vil du ha intervju med 3 av klubbene, og utifra hvordan du svarer i intervjuet og hvordan du spilte vil du få din plass i draften som så følger. Det er 2 runder med draft, hvorpå David Stern som er den store bossen i NBA leser opp navnene på de som har blitt valgt i første runde draften, mens Adam Silver som er nest-sjef i ligaen leser opp navnene på de som kom til andre runde draften. Jeg fikk aldri hørt andre runde draften siden jeg ble plukket som nummer 14 i førsterunden, og Houston Rockets var laget som kjøpte meg. Jeg likte denne måten å bli plukket for det er helt opp til deg hvor bra du gjør det både på banen og i intervjuene etter kampen, så vil du spille på et bra lag og bli plukket tidlig i førsterunden så gjør ditt beste på og utenfor banen.

Når du endelig har klart å få deg et lag så starter alvoret og sesongen, så man skal da spille gjennom 82 grunn kamper mot 29 andre lag. Man trenger ikke spille alle kampene om man ikke gidder, man kan velge å bare spille key-games som er mot rivaler i samme gruppe, eller mot lag som ligger høyt på tabellen i andre grupper. I disse kampene får man også dobbel XP så det er faktisk smart å bare spille disse kampene. De andre kampene vil da simuleres, og man mottar XP for de kampene også. XP kan brukes til å kjøpe mer skills som gjør at du blir en bedre spiller, har du først kjøpt et stykke av en skill vil neste stykke koste litt mer, og det neste enda litt mer, du skjønner sikkert hva jeg mener. Man har mange skills å velge blant som feks fart, 3 poeng treffsikkerhet, straffe %, stamina og masse masse mer, alt du kan tenke deg som er viktig å ha som basketballspiller egentlig. For hver kamp du spiller vil du bli bedre, og for hver sesong du spiller vil du kunne utarbeide en ny kontrakt så du får bedre lønn. Penger kan du bruke for å gi til veldedige formål for å bli mer populær blant fansen, du kan også kjøpe XP som igjen kan brukes på skills.

Som du gjør etter rookie kampen jeg snakket om tidligere, at man hadde 3 intervjuer før man fikk lag. Slik gjør man også etter hver kamp man spiller, bare at man ikke snakker med agenter, men med pressen. Man får et spørsmål som man får opp fire alternativer på, og da er det opp til deg å velge det som du tror flest vil like deg for. Det er veldig mange spørsmål tilgjengelig for etter 30 kamper så har jeg enda ikke fått samme spørsmål to eller flere ganger. Man får også noen ganger muligheten til å trene på forskjellige ting som kan hjelpe deg i spillet, her tjener man også XP om man gjør en god nok jobb så det er viktig å holde tunga rett i munnen. Jeg syns disse treningene er bra, men for meg som kan basketball på et høyt nivå så er ikke dette vanskelig. Men de som ikke har like mye kunnskap som meg vil nok slite litt med å skjønne hva som foregår på disse treningsøktene siden det ikke er noen skikkelig tutorial for hvordan øvelsene skal gjøres, så det må jeg nok dessverre trekke litt for. Ellers må jeg si at kampene får meg virkelig med i spillet, jeg sitter mer eller mindre å skriker på dommeren, og når kampene er jevne så har jeg skikkelig kamp nerver, og blir forbanna når jeg taper med 1-5 poeng for det er surt. Om du ikke vil tape så mange kamper så anbefaler jeg at du spiller alle kampene for det er større sjanse for å tape på de simulerte kampene.

Så utenom modusene over kan man også spille Creating a Legend mode som er mye det samme som My Player mode, eneste forskjellen er at man velger en NBA spiller som allerede eksisterer som man vil følge opp til å bli en NBA legende. Det finnes heller ingen pressekonferanse i denne modusen, om man ikke ønsker å følge en spiller i denne modusen så kan man velge en trener og starte noe som ligner på Football manager, bare med basketball. Bortsett fra disse tre forandringene så er disse to modusene helt like. En ting jeg har snakket så vidt om på bloggen min i dag er reklame i spill, dette brukes effektivt i NBA 2K12, ikke så effektivt som jeg nevner i min blogg, men nok til at Sprite og HP får mye «gratis» sendetid. Er ikke noen stor fan av denne slags snikreklame, men så lenge de legger det inn i spillet og bruker aktører som reklamerer for sporten i virkeligheten så er det bedre hvertfall.

Multiplayer

Multiplayeren fungerer bra og man kan enten velge å spille en mot en, eller være med på et lag som spiller mot et annet lag så altså 5 mot 5. Jeg har ikke testet multiplayer så mye enda da det pleier å være noen som er helt sykt gode der, skulle nesten tro at Magic Johnson brukte pensjonist tida si på å spille NBA 2K12, for å leve på nytt i sin storhetstid. Neida men multiplayer i NBA spill blir nok aldri helt det samme som i FIFA, men det er morsomt å spille med venner som det er med de fleste andre spill. Syns faktisk singleplayer er morsommere i NBA 2K12.

Grafikk og lyd

Spillet har en grafikk som jeg liker, det er lett å se hvem de forskjellige spillerne er lagd for å være, og det er jo det viktigste i et spill som dette. Det er ingen som ser unormalt store ut, da mener jeg muskuløse så klart siden basketballspillere i denne ligaen er kjent for å være ganske unormalt høye. Syns også grafikken fungerer greit på maskoter, arenaer, publikum og cheerleaders (kanskje like greit at cheerleaders ikke ser fantastisk bra ut). Musikken i spillet er veldig bra om man liker hip-hop og rap rytmer, jeg mente å høre flere av mine gamle favoritt rappere i spillet, men etter å ha sjekket ut soundtracket så fant jeg bare en eller to. Men likeså så er musikken bra, og jeg kan nevne artister som Busta Rhymes, Kurtis Blow, Q-Tip, Zion og Shinobi Ninja. Lyder ellers fungerer perfekt, med sko lyder, lag prat, når man feiler, dommer fløyte osv.

Kommentatorene skal også ha veldig skryt i alle deler av spillet, har alltid irritert meg over kommentatorene i FIFA for jeg syns de ikke har tatt opp nok lyd data, det tar ikke lang tid i FIFA før du har hørt den samme informasjonen to ganger. I NBA spill har dette alltid vært anderledes, her får man gjerne livshistorien til omtrent hver eneste spiller, man klarer faktisk å si navnet på hver eneste spiller også i motsetning til når jeg spiller med Tromsø i FIFA hvor de kjenner til et navn. Det eneste negative jeg kan si om kommentatorene i dette spillet er at de ikke alltid stopper å snakke selv om det nettopp er blitt utført en umenneskelig dunk, men det er faktisk det eneste også. Kommentatorene får faktisk spillet til å virke levende og det er ikke noe jeg kan si om Andy Grey og gutta i FIFA serien. Man har også lagt inn en sekvens med en kvinnelig kommentator midtveis i kampen som viser klipp fra den spilleren hun tror kommer til å bli banens beste, og da snakker hun med de to andre om dette akkurat som om det skulle være ekte, jeg er og har alltid vært mektig imponert over kommentator jobben som de legger ned i NBA spill, både i NBA Live og 2K sitt motstykke som vi tar for oss i dag.

NBA 2K12 er et meget bra basketballspill som virkelig klarer å gjenskape den gleden og magien som denne sporten har gitt meg i så mange år. I tillegg til å ha med alle de modusene man er vandt med, har også 2K12 med NBA's Greatest mode hvor man kan spille 15 av de beste spillerne som sporten noen gang har laget, og bare det gjør dette spillet til noe unikt og verdig. Det å gi legendene den respekten de fortjener ved at nye generasjoner kan lære om dem og se hvem som gjorde denne sporten så stor, og i tillegg kunne spille dem, det skal 2K ha all ære for å gjøre. Spillet har også fått en boost med nye funksjoner i My Player mode som gjør det hele til en helhetlig opplevelse av å bygge opp en ny spiller i serien, og se han pensjonere seg mens han heises opp i Players Hall of Fame. Musikken og ikke minst kommentatorene i spillet er fantastisk, og grafikken gjør den jobben den trenger å gjøre. Og for å si det sånn så trenger ikke NBA Live/Elite å komme tilbake igjen, de er så absolutt blitt blokket ut av hallen.

Screenshots (20)Se flere »