Spider-Man: Edge of Time anmeldelse

Casper har testet den løse oppfølgeren til fjorårets Shattered Dimensions.

Det er ikke ofte jeg får nyte vår vennlige nabo svinge seg rundt i gatene på Manhattan. Forrige gang jeg hadde den gleden var nemlig i Spider-Man 2 og 3. Da hadde de gjort utforskning og ulike utfordringer til det bedre. Denne gangen fikk jeg bryne meg på Edge of Time, som er en slags oppfølger til fjorårets Shattered Dimensions, som forøvrig ble godt tatt i mot i forhold til hva Edge of Time gjorde. Grunnen til at jeg sier oppfølger er at spillet tar for seg noenlunde likt grunnlag og har to av hovedpersonene fra forrige spill med seg i det nye.

Her er nemlig det som skjer. Man begynner spillet med å være nåværende Spider-Man, bedre kjent som The Amazing Spider-Man. Han sloss mot Anti-Venom som har overtaket til de grader og det ser svært mørkt ut for Spider-Man. Mens noen tiår frem i tid, har vi Spider-Man 2099. Han er ute etter å stoppe en maktlysten forsker som reiser tilbake i tid, forskeren heter Walker Sloan og han lykkes i å reise tilbake i tid og ved å bruke sin intelligens og fremtidige teknologi, tar han over verden og "The Daily Bugle" blir omgjort til Sloans selskap, "Alchemax". Spider-Man 2099 er da nødt til å samarbeide med Peter Parker i den nye dimensjonen hvor Alchemax regjerer, for å sammen stoppe Walker Sloan.

Historien skuffer dessverre mye mer enn hva man skulle trodd. Man blir aldri helt engasjert i det som skjer i spillets gang og spllet har en lei uvane av å hoppe frem og tilbake i tid. I det ene øyeblikket er du Amazing Spider-Man og i det neste er du Spider-Man 2099. Det hele virker som hastverksarbeid og spillet når aldri helt opp dit man vil komme. Mye av dette har med gjentakelse å gjøre. De samme fiendene, de samme slagcomboene og de samme sekvensene for å åpne dører og lukke ting. Det blir nemlig mye ut av de to sistnevnte.

Man må regne med å løpe rundt og finne vakter som man skal banke opp for å finne en nøkkel som man bruker til å låse opp en dør som man går inn i for å finne en ny vakt man må banke opp for å låse opp en ny dør hvor man må ødelegge en reaktor eller slå av en bryter eller noe liknende. Mye av dette kommer til å vise seg tidlig i spillet. Og det er også en ting man bør notere seg. Dersom man ønsker, kan man spille gjennom spillet relativt fort. 6-7 timer med laber underholdning er hva man kan forvente seg fra dette spillet og det er ingen mangel på repetisjon og uengasjerende story.

Foruten dette, kan vi toppe spillets kjedelige story og uendelige repetisjon med platte og kjedelige omgivelser. Man får aldri meske seg i store og flotte, åpne omgivelser, men heller en lukket korridor med tre farger, svart, grå og kanskje litt blått. Selv undertegnede følte behov for noe nytt allerede etter en time med spilling. Og det er et faresignal på at du skal være rimelig stor fan av Spider-Man dersom du vil lide deg igjennom dette spillet for 500 kroner.

Men ikke alt er bare sorgen. Spillet har uvanlig godt stemmeskuespill hvor blant annet "Val Kilmer" har beæret spillerne med sitt nærvær som "Walker Sloan". Man lurer faktisk på hva såpass dyktige skuespillere gjør i et slikt spill, for bortsett fra det at Spider-Man 2099 kan gjøre noen artige stunts i fritt fall fra tid til annen og tidvis underholdende oppdrag, så er det ikke så mye å se frem til i dette spillet.

For å gjøre det enkelt og greit for dere lesere, dette er et spill som er grei underholdning dersom man får det for toppen 100 kroner. Selv blodfans av Spider-Man vil nok ikke helt se underholdningen i spillet og vil ha problemer med å ikke irritere seg over den sinnssyke graden av repetisjon som er tilstede i spillet. Det er egentlig synd, fordi at jeg kan se at det er mye potensiale å hente her, men det er nesten som om ikke utviklerne har hatt lyst eller tid til å gjennomføre og lage et skikkelig spill først når de er i gang. Så "Spider-Man: Edge of Time" når dessverre aldri helt opp dit man ønsker og det hele resulterer i en repeterende og platt suppe av et spill som man kan aldri oppleve som noe annet enn helt grei underholdning.
Screenshots (28)Se flere »