Bejeweled 3 anmeldelse

Bejeweled er et av verdens mestselgende spill noensinne, og nå har Bejeweled 3 endelig kommet til Xbox 360. Er det mer av det samme, eller har PopCap klart å fornye klassikeren litt? Les mer her

Bejeweled er et av PopCap Games ' absolutt største suksesser - tilbake i februar i fjor, rundet spillet 50 millioner eksemplarer solgt. Hvis du er en av de få som ennå ikke har prøvd Bejeweled , har du sannsynligvis på et eller annet tidspunkt, prøvd en av de mange imitasjoner som er tilgjengelig.

Gameplayet i denne nye versjonen har ikke endret seg vesentlig i forhold til tidligere spill i serien, men Bejeweled 3 inneholder noen veldig oppfinnsomme og interessante variasjoner over kjente gameplay - men felles for dem alle er at du fortsatt må samsvare med krystaller på et enkelt spillbrett. Bejeweled 3 er den logiske utviklingen av det klassiske tre-på-rad.

For å starte er fire av de åtte spillmuligheter tilgjengelige - de siste fire låses lett opp i de fire tilgjengelige spill alternativer. De fire første spill alternativer kalles Quest, Lyn, Zen og så Classic, der du må matche krystaller og gå gjennom ulike nivåer, til du på et tidspunkt går tom for kombinasjoner.

The Lightning er et spill satt til 1 minutt og ved å matche krystaller med tidskrystaller, kan man legge til ekstra sekunder, og når det første minuttet er over, får du de besparte sekunder tilbake og kan fortsette spillet litt til. På den måten, bør du prøve å holde spillet gående så lenge du kan og score så mange poeng som mulig.

The Quest har 40 forskjellige utfordringer av varierende vanskelighetsgrad, hvor mange av dem tar utgangspunkt i de åtte-spill alternativer, men det er også noen som er helt nye, svært oppfinnsomme og smarte variasjoner over det klassiske Bejeweled gameplayet.

Så er det Zen, som er svært lik Classic bortsett fra at spillet aldri stopper, og at vi her kan aktivere ulike hjelpemidler, noe som vil føre spilleren inn i en slags transe. Du kan aktivere bakgrunnen til å høres ut som. regn, vind i tretoppene, fosser eller fuglesang, og en luftvei indikator som du kan bruke til å administrere åndredrett. Jeg så imidlertid ingen transe-lignende tilstander når jeg spilte, så denne innsatsen er, iallfall for meg, bortkastet tid.

De beste spillmuligheter, derimot, er de fire man låser opp i spillet. Det er snakk om Sommerfugler, Diamond Mine, Poker og Icestorm. Det mest interessante er utvilsomt Sommerfugler - her er det en edderkopp i toppen av skjermen, og det kommer løpende sommerfuglkrystaller inn på spillebrettet nedenfra. Disse sommerfuglene flytter en rad opp hver gang du fjerner noen krystaller, og man skal da prøve å matche sommerfugler med krystaller og få dem vekk før de når opp til edderkoppen. Fanger edderkoppen en sommerfugl, er spillet over.

Poker er en subtil form for poker der du må prøve å skaffe den beste hånden ved å matche krystaller. Dette er den spillmodusen som er minst tilgjengelig, fordi det krever at man har litt sans for Poker - har man ikke det, kan det være vanskelig å forstå. I Diamond Mine må du grave etter gull ved å matche krystaller i bunnen av spillebrettet, og dermed grave dypere ned i bakken. Icestorm er det spillet som klart er det mest stressende valget, her skal man unngå at hele spillbrettet fryser ved å gjøre visse kombinasjoner, for å fjerne den voksende isen.

Alt i alt er de ulike spillmodusene i Bejeweled 3 ganske imponerende og ganske varierende - noen av dem er ganske stressende på grunn av tidspress, mens andre, som f.eks. sommerfugler er mye mer strategisk. Selv om de alle er basert på det kjente Bejeweled gameplayet føler jeg at flere av dem er ganske annerledes og originale. Zen mode spillet er en skuffelse, mens de 40 utfordringene og Butterflies er ganske underholdende. Kan man poker som meg så er poker også veldig interessant og strategisk.

Selv om spillet i utgangspunktet er det samme, så har det blitt pusset opp med noen veldig vakre farger, skarp grafikk, noen fine overganger mellom rundene, fantastiske animerte bakgrunner og den nye stilen i det klassiske spillet i et mer tidsriktig nivå, visuelt ikke minst. Det hele virker godt laget og fungerer, og det er ingenting som plager øyet. Lydsporet er fint og avslappende, og varierer avhengig av hvilken spillmodus du spiller. Lydeffekter er klare og fine. En vellykket lydside som ikke kommer veldig godt frem - akkurat som det skal være i et spill av denne typen.

Når man først ser på prislappen og ser at det står 1200 MSP, må du lure litt - 1200 MSP for Bejeweled? PopCap har holdt det grunnleggende og funksjonelle gameplayet og krydret det på en litt annen måte enn hva vi er vant til, og det har kommet minst 2-3 nye og spennende spill varianter ut av det. Prisen er fortsatt noe for dyrt, syns nok at 800 MSP hadde vært mer passende for et spill av denne typen.

Når det er sagt, så bør du også være klar over at du kan ha mange gode timer med Bejeweled 3, sammen med hele familien, sammen med noen venner en hyggelig kveld eller over Xbox Live, hvor du kan konkurrere mot venner via online leaderboards. Det finnes dessverre ingen multiplayer alternativer i spillet, som sies å være spillets største svakhet. Det ville vært fantastisk, hvis noen av de mange nye gameplay varianter, kunne vært spilt online mot dine venner.

Men jeg vil ikke nøle med å anbefale Bejeweled 3 - det er litt dyrt, men det er fortsatt et fryktelig vanedannende spill og du har svært mange timer med underholdning foran deg - selv om du har spilt andre Bejeweled spill inn i det kjedsommelige.

Anmeldelsen er oversatt fra danske Xboxlife hvor skribenten Palle Havshøi-Jensen står bak ordene.

Screenshots (24)Se flere »