De Blob 2 anmeldelse

Et fargerikt eventyr som vipper

De Blob 2 er oppfølgeren til De Blob fra 2008 som fikk noe blandet mottakelse. Anmeldere skrev at spillet er grafisk nydelig å se på og musikken er uforglemmelig. Disse punktene kan jeg mildt sagt kjenne meg igjen i når jeg sitter her med De Blob 2.

Først og fremst vil jeg kommentere historien i dette spillet, da jeg finner enkelte bakenforliggende inspirasjoner her og der. Du som spiller trer nok en gang inn i skoene (eller klumpen) til vår helt: Blob. Han er en liten fargerik klump med maling som kan suge til seg forskjellige former for maling så snart han kommer i kontakt med en spesiell type farge. Deretter maler han alt han kommer over i den respektive fargen han "har på seg". Du flyr i et luftskip sammen med din rosa robotvenn, selvfølgelig og de som er nye til serien forstår raskt at her snakker alle tullespråk og man får informasjon gjennom tekstbobler som kommer opp på skjermen. Din rosa robotvenn melder om at den tidligere fienden til Blob, slemmingen Comrade Black har rømt fra fengsel og sprer tristhet og ensfargede omgivelser på sin vei til absolutt ond makt. Det har han lykkes i å gjøre og det er derfor din jobb å stoppe ham.

Ganske lineær historie, men til tross får jeg følelsen av at dette er en måte å gjøre kommunismen "barnslig" på. Du har lederen av samfunnet som gjør at alle må jobbe under tvang og stjeler ifra dem frihet og glede. Og din jobb er å være opprøreren som ene og alene skal bringe glede og frihet tilbake til livene til innbyggerne samtidig som du setter en stopper for det nye ondsinnede "politiet" i samfunnet som gjør livet surt for de andre innbyggerne. Det virker som om kommunismen har vært en slags inspirasjonskilde i dette spillet.

Nåvel, det er undertegnedes oppfatning og trenger ikke nødvendigvis være fakta. Spillet begynner med en noe lang og treg opplæringsdel som skal fortelle deg hvordan du skal gjøre hva. Grunnen til dette er så klart, fordi at det er et spill påmyntet barn under 12 år. Derfor har jeg også valgt å se spillet gjennom mitt barnslige sinn, istedenfor å løpe gjennom en landsby med AK-47 og plaffe ned alt som våger å røre på seg, slik jeg gjør i andre spill.

Den evige kampen mellom godt og ondt

For det er nemlig ingen annen måte å se spillet på, du er en klump med maling som skal male grå og triste omgivelser tilbake til sin tidligere fargerike og muntre tilværelse. På din vei må du gjøre enkelte oppdrag som å "transformere" enkelte "nøkkelbygg" i hver "bydel" du besøker på den nokså store øyen du befinner deg på. Hver bydel er glimrende satt sammen og variasjonen i omgivelsene er virkelig stor og når man i tillegg har fantastisk komponerte lydspor i bakgrunnen, så blir hele spillet til en avslappende og munter opplevelse.

I hver enkelt by har du et knippe oppdrag du må gjøre, som tidligere nevnt. Du kan selv velge om du vil løpe igjennom alle disse oppdragene og bli ferdig med spillet i løpet av 6-7 timer, eller spille det slik det er ment å spilles. Det er ment å spilles slik at du maler absolutt alt i hver eneste bydel og forandrer både trær og biler og hus og vegger og plakater og alt annet du kan tenke deg et samfunn har. Hvis spillet blir gjennomført på denne måten, tar det plutselig opp til 9-10 timer å runde det. Så lengden på spillet er forsåvidt ikke noe å klage over, men De Blob 2 lider av noe som svært mange andre spill lider av. Repetisjon.

Til syvende og sist er spillet utelukkende fokusert på å male. Du skal male ditt og male datt, det eneste som er forskjellig er omgivelsene du maler og hvor du må dra og hva du må gjøre for å male det. På sikt er det en selvfølge at man blir litt lei, selv barna. De Blob 2 er riktignok svært flink med å gi spilleren mer å sysle med etterhvert som du blir mer dreven i å male. Men det er som jeg sa, bare maling du holder på med.

Og det er veldig trist, fordi at spillet er såpass herlig på så mange måter at hvis de var litt mer flinke til å gi spilleren litt mer variasjon når det kom til hovedformålet ved spillet, så hadde man ikke gått lei så fort. Nettopp fordi at 70% av spillet går utelukkende til å trippe rundt på de forskjellige "bydelene" og male. Selv verdens mest fargeglade lille jente/gutt ville vært mett etter noen timer.
Men det er heldigvis slik at musikken og det rolige og lettvinte og tidvis morsomme konseptet gjør at du får fra tid til annen lyst til å plukke opp spillet og sette i gang å male igjen. Det fine er også at man kan ta meg seg en venn inn i verdenen sin og spille 2 stykker på en skjerm og sammen ta for dere litt vanskeligere oppgaver.

I tillegg til å male må du altså beseire enkelte fiender som er ute etter å ta deg. Måten å beseire dem på er å hoppe på dem, nesten som Mario, og fortsette slik til du har tatt hver enkelt. Men dette koster deg "malingspoeng" som du bruker for å male om verdenen. Du har en startsum på 100, hvor du må finne en dam med maling før du kan fylle på ny maling. Hver eneste gang du maler et objekt unntatt et hus eller en vegg, så koster det deg vanligvis ett malingspoeng. Men det er enkelte ting du må gjøre i verdenen, som å eksplodere fremover for å knuse vegger som står i veien for deg eller kasser.

Dette tar svært mye malingspoeng, så mye som 80 malingspoeng til å begynne med. Men heldigvis er spilleren velsignet med et oppgraderingssystem som oppgraderer Blob etter hva man velger å oppgradere og hvorvidt man har nok "Inspiration" eller inspirasjon. Dette er store lyspærer som man plukker opp rundt omkring på hver bane og som man trenger å samle opp for å kunne oppgradere Blob. Man kan oppgradere alt ifra hvor mye maling Blob kan ta opp i seg, til hvor mye malingspoeng det koster å "eksplodere fremover" som tidligere nevnt.

Mitt liv som en fargeklatt

Grafisk sett er spillet absolutt nydelig! Både Blob og innbyggerne og omgivelsene er grafisk fantastiske. Spillet gir deg en økende mengde farge (tro det eller ei) jo lenger ut i spillet du kommer, både banedesign, Blob, mellomsekvenser eller "cutscenes" som det heter, er virkelig imponerende på alle måter. Spillet har en jevn og flott flyt og under hele spilleperioden opplevde ikke anmelder noen former for hakking eller ubalanser i spillmekanikken.

De eneste nevneverdige lastetidene i spillet er før du skal inn i en ny "bydel". Da laster spillet og spilleren kan lese en hendelsesaktuell tegneserie på èn side hver gang. Ettersom det er mange små barn som spillet er påmyntet, har utviklerne sørget for at man skal selv trykke på start for å sette i gang eventyret. Noe jeg antar er fordi at barna skal kunne ta seg tid til å lese hva som står i hver tegneserie.

Lyden, som jeg skrøt iherdig av tidligere, er noe av det beste jeg har opplevd innen spill. Man har flere forskjellige lydspor som man kan velge før hvert oppdrag og hver enkelt av disse lydsporene er så godt gjennomarbeidet at jeg etter ca en halv time satt og smånynnet på hver enkelt melodi jeg kunne kjenne meg igjen i. Musikken er munter og glad, lyden av maling som treffer ulike objekter høres skremmende realistisk ut og det generelle tullespråket som finnes i spillet er forbausende passende til karakterne.

Barnslig humor er en gjenganger. Klassiske sketsjer, som den gode gamle "skli-på-bananen-og-fall" og "dunk-hatten-ned-på-hodet-og-ikke-få-den opp-igjen-og-løp-rundt-i-ring-i-panikk", er gode eksempler på hvordan humor blir satt inn i spillet. Det er typisk barnslig humor og man kan ikke regne med at det kommer gapskratt fra stuen dersom spilleren er passert 12 år.

Når alt kommer til alt er De Blob 2 et spill hvor barn settes i hovedfokus og lykkes kjempegodt med å lage en fullverdig tittel for barn. Til tross for noe repeterende "gameplay" er det bare barnemat når man får servert et slikt herlig sammensurium av lyd, farger, humor og munterhet. De Blob 2 er uten tvil et av de få spillene jeg har spilt i nyere tid, hvor jeg følte meg rett som det var, som en liten gutt i en fargerik fantasiverden. Og jeg tror at gjetningen er troverdig når jeg sier at samtlige andre vil føle det på samme måte. Barn vil elske dette spillet for hva det er; et spill hvor hele poenget er å male og kose seg mens man gjør det. Et ekstra stort pluss er at spilleren ikke trenger å være kjent med forgjengeren i serien for å kunne gripe fatt i historien i De Blob 2.
Screenshots (17)Se flere »