Battlefield 3 anmeldelse

De siste dagene har det vært mye snakk om bra og dårlige ting i Battlefield 3, nå kommer vi med anmeldelsen av spillet, så her kan du lese hva vi syns.

Som dere som følger siden vår sikkert har fått med dere så er jeg og en del andre i redaksjonen ivrige Battlefield spillere, og har spilt flere av spillene i serien både på pc og Xbox 360. Derfor er det litt vanskelig for meg å gå ut av fanboy boksen som jeg sitter i når jeg anmelder, men jeg tror jeg har klart å gjøre det riktig bra likevel ved å ikke gi spillet full score. I forrige uke fikk vi se hva anmelderne syntes om pc versjonen av Battlefield 3, den fikk nesten en stående applaus, og i slutten av denne uken kom flere og flere anmeldelser fra statene inn, og resultatet til konsollversjonen var langt fra like bra. Vi anmelder bare Xbox 360 versjonen, men det sier seg vel selv.

Vi starter med det som er minst interessant i spillet, og det er singelplayer kampanjen. Før jeg fikk spillet fikk jeg høre at de ville ha med en 10-12 timers kampanje, noe som gledet meg stort egentlig siden Battlefield aldri har hatt noen veldig lang kampanje del. Men jeg må si med en gang at jeg ble nok så skuffet etter å ha testet kampanjen noen timer. De første par-tre oppdragene du spiller har de fleste av oss sett før i de første in-game trailerne som kom fra DICE, du husker dem sikkert, hvor du følger en tropp på tur i midt-østen. En soldat blir truffet og du trekker han til side, etter dette er det fullt kaos med soldater som kommer mot dere fra alle kanter. Dette kunne faktisk vært en, unnskyld ordbruken, jævlig morsom kampanje med masse action. Istede blir det en grafisk erotisk aften uten noen slags logisk spillfølelse. Hvis man spoler litt lenger fram i historien og ikke minst disse gameplay trailerne som vi alle har sett, den sniper scenen hvor troppen min må legge seg ned på magen på toppen av et hus, for så å sprenge huset han sitter i til helvete. I denne scenen er det litt skummelt fordi man kjenner skuddene rett over hodet, og man tror at man er i ferd med å bli truffet. Men den gang ei, det er ikke tilfellet i det hele tatt, for jeg reiste meg nemlig opp slik at sniperen kunne gitt meg en kule mellom øya uten problemer. Jeg ble stående kanskje i 10-15 sekunder, uten at sniperen fyrte av et eneste skudd. Det var da det slo meg at dette bare var juks og fanteri, sniperen er programmert bare til å skyte på de stedene han skyter og ikke på meg når jeg reiser meg opp. Dette syns jeg var ufattelig teit og jeg følte at DICE prøver å skape en opplevelse som skal være lik for alle som spiller den, følte også at DICE tror vi er dumme, og ikke kan spille for oss selv. Dette er en ting jeg lærte når jeg gikk på filmskole at man ikke skal undervurdere sitt publikum, de klarer å tenke selv så man trenger ikke tenke for dem. Så her har DICE gått på en smell for de prøver å tenke for oss, og det er det som ødelegger kampanjedelen om og om igjen, og ikke bare de delene jeg forteller om her.

Ellers kan jeg jo si om kampanjedelen at alt som skjer foregår fra et avhør av en soldat (deg), og hvordan han var en del av en regjeringsovertakelse av Iran. Skuespillerne i disse små filmsnuttene som vi får tilberedt er faktisk veldig flinke, så historien der er veldig troverdig. Ja en siste ting jeg må ta med er at spillet er fortsatt litt buggy, så etter 5 meter i del 3 av kampanjedelen så satt jeg meg dønn fast, jeg kunne ikke gå fram, ikke tilbake eller til sidene. Kunne ikke legge meg ned eller hoppe opp, sto bare rett opp og ned og kunne ikke gjøre en dritt. Jeg er svært glad for at dette var helt i starten så jeg bare kunne loade checkpointen, ellers hadde jeg blitt drit sur. Akkurat den delen av historien lider litt av det samme som Homefront led mye av, det at folk faktisk ikke har ører. Jeg driver å løper i en bekk for å komme meg unna noen russiske soldater som er 1 meter unna meg, og de merker ikke noe. Greit nok at Russere glad i vodka, men det får da være måte på. Dette er det jeg gidder å ta med om kampanjedelen siden jeg føler jeg har fått sagt det jeg mener om den.

Før jeg setter igang med multiplayer vil jeg bruke litt tid på å snakke om co-op delen av Battlefield. Dette er noe som er nytt i Battlefield serien, og som vi tar imot med åpne armer. Eneste som kan sammenlignes med dette må være Onslaught som kom til Bad Company 2. Uansett i co-op delen kan man spille 2 sammen på easy, normal eller hard. Man starter med 2 maps man kan spille på, og åpner flere etterhvert som klarer å slå de første, det er i alt 6 maps. I Operation Exodus som er det første oppdraget man spiller settes det opp en linje med soldater og biler, denne linjen skal ikke fienden klare å komme seg forbi, og man har uendelig med ammo for å holde de på andre siden av linjen. De kommer i waves mer eller mindre, og første wave er 20-30 soldater, og så en apc og så kommer en 20-30 mann igjen, og sånn fortsetter det en stund, i tillegg til at de kommer fra forskjellige steder. Jeg og Dag testet på hard på dette kartet og klarte det nesten, men den siste tanksen klarte dessverre å komme seg forbi. I det neste oppdraget flyr man helikopter, hvor den ene er pilot og den andre gunner. Så sliter du med å være pilot i multiplayer så er dette en god arena til å lære deg å fly, det var det Dag gjorde. I starten kræsjet vi hele tiden, men etterhvert kunne han fått være min pilot hvilken som helst dag. Vi var også en beryktet helikopter duo i Bad Company 2, så det er det vi også prøver å få til i Battlefield 3. I co-op får du også poeng for oppdragene dine, og med disse poengene kan du kjøpe deg noen ekstra våpen som kan brukes i multiplayer. Så ser du noen med et våpen som du ikke skjønner hvordan de har fått tak i, så er det en stor sjanse for at de har fullført co-op delen av spillet.

Battlefield 3 er som mange av dere vet etterfølgeren til Battlefield 2 fra 2005, og har ikke noe til felles med Bad Company 2 sånn sett. Men siden Battlefield 2 er såpass gammelt så er det jo lettere å sammenligne med fjorårets hit Bad Company 2. Det er ting som har blitt bedre i årets versjon av Battlefield, men det også er ting som har blitt mye dårligere. Jeg vil starte med det som har blitt dårligere. Selve squad delen av Battlefield 3 finner jeg ganske elendig, da man i Bad Company 2 (fra nå BC2) kunne samle hele squaden på siden før man fant en ledig server, vil man nå også samle dem, men siden de ligger i en egen side fane så vet man ikke alltid om de andre har kommet inn osv. En annen teit ting med dette systemet er at når man prøver å gå inn en hel squad i spillet så havner ofte en eller flere fra squaden i en venteliste for å komme inn på serveren, og kan bli stående i denne køen i utallige minutter, og til slutt ende med å ikke komme inn i det hele tatt. Dette var aldri noe prblem i BC2 så sant det ikke allerede var noe krøll med serveren.

Så når vi likevel snakker om servere så kan vi jo ta med at siden lanseringen av spillet har det vært mye server tull, ikke at dette er noen stor overraskelse siden det tross alt er EA som har dette spillet, men jeg syns likevel de kunne klart å ha i stand serverne til lanseringen. Kommer EA noen gang til å klare å ha en bra server til et spill? Det blir nok bedre etterhvert for det pleier det å bli med EA, men i starten er det alltid server kaos med Battlefield på konsoll. Jeg håper også at de setter opp såpass mange servere at man faktisk slipper å stå i kø, men det kan være at det er litt spesielt akkurat nå siden alle de europeiske serverne er nede, og har egentlig vært det i 48 timer nå, så alle spiller på de amerikanske serverne istedenfor. Man får også ofte connection problems eller failed to connect, jeg fikk også en melding om at det var min feil at jeg ikke kom inn siden jeg hadde for dårlig linje. Noe som ikke stemmer i det hele tatt. Hvertfall 2 av banene har også et stort lagg problem, det er uansett når og hvilken modus du spiller i så lagger det. Det finnes også noen glitsher enda som folk som har beina gjennom bygninger, folk som sitter inne i bygninger som man ikke skal kunne sitte i osv. Så spillet burde kanskje blitt utgitt om en måned for å rette opp i alle små bugs de fortsatt sliter med.

Måten som stats føres nå kunne jeg også godt å vært foruten, jeg ble glad når vi først hørte om battlelog siden jeg elsker stats, men etter å ha spilt Battlefield 3 så er det jo nesten ingen stats som registreres på selve Xbox delen av spillet, for å finne dine stats så må du gå inn på battlelog.battlefield.com (bare tilfelle noen ikke vet), og her finner du alle dine stats per våpen, per kjøretøy osv. Det er også her du kan sette opp platoons eller bli med XboxlifeNO sin platoon. Du kan sette opp din klan tag her, se hvem og hvor mange du har drept med kniv. Du kan chatte med vennene du har lagt til, men husk de vennene du har på vennelisten din på Xbox 360 kommer ikke automatisk opp her, så du må søke etter dem.

Og siden alt er veldig lagt opp mot pc i Battlefield 3 så er jeg glad for å kunne si at det er også deler av meny oppsettet og spillet også. Du kan nå velge hvilken server du vil spille på, slik man har kunnet siden Battlefield 1942 på pc, dette er veldig kjekt på flere måter, for nå kan man finne seg en ledig server med en gang, vel etterhvert kan man hvertfall det, siden nå er nesten alle alltid fulle pga mangelen på servere i europa som faktisk funker. Man kan også sette opp egne regler på disse serverne, feks hvor lang tid det skal gå før folk blir automatisk kicket uten å ha gjort noe, om man skal ha kjøretøy i kampen, man kan også reservere spillplasser feks hvis DICE skal ha 5 plasser på en server en kveld som er til dem. Man kan egentlig sette opp alt man vil på serveren, men bare eieren kan gjøre dette, men alle kan se hvilke regler som gjelder for hver server ved å klikke på den. Alle servere viser også hvilken ping de har så man vet hvor god connection hastighet det er på serveren, og jo bedre den er jo mindre er sjansen for at spillet kræsjer.

Når man spiller selve multiplayeren, tenker man at man skal se hvor bra denne grafikken egentlig er, men jo mer man leter etter hvor bra den er jo mindre finner man. Slutter man å lete vil man etterhvert oppdage hvor vakker grafikken er, da den til tider faktisk ser helt ekte ut. Jeg la også merke til på Operation Firestorm, tror jeg det er, at når man starter en runde så er det kvelden og ganske så mørkt, men etterhvert som man nærmer seg slutten blir det lysere og morgenen gryr. Det er elementer som jeg bare har sett i rollespill tidligere, og det var svært vakkert. Det var også regn på en bane jeg spilte, hvor jeg aldri hadde sett regn når jeg spilte banen tidligere, så det er tydelig at det er litt random effekter ute å går i spillet også, og det liker vi.

Med selve gameplayet så er det jo ikke så mye som er nytt i BC2, siden dette er en oppskrift som har vært nogenlunde den samme siden 1942. Men det en noen småting, som dere har fått med dere så kan må nå ligge helt ned på magen. Dette var noe jeg trodde vil bli slitsomt med snipere før spillet kom, men det er faktisk en svært effektiv måte for å gjemme seg fra snipere også så jeg liker det. Assault er nå blitt medic igjen slik han var i 2142, og support er tilbake med ammo boksene istedenfor å være medic som han var i Bad Company serien. En annen ting som er tilbake som ikke har vært siden 2142 er at om du blir gjenopplivet så får du ikke en prikk i boka under død, men du får tilbake livet både i spillet og i statsen, dette er en detalj jeg alltid har fundert på hvorfor de gjorde om i Bad Company serien. Poengfordelingen har også fått en liten balansesving siden BC2, nå får du poeng for å være med å nøytralisere flagget i tillegg til at du får poeng for å gjøre flagget til ditt i conquest mode. Du får også assist poeng som tilsvarer hvor mange prosent en soldat eller tanks er såret etter at du har skutt på han/den, dette er virkelig bra for man spiller jo ofte en viktig del i at noen blir drept. Suppresion er også nytt av året, og det er en assist du får 50 poeng for for å gi dekningsild rett og slett. Ellers er det jo fly med i spillet denne gangen, det er en del nye kjøretøyer og også en haug med nye våpen. Nå har man også en squad leader per squad, og han er den eneste som bestemmer hvor man skal angripe. Hadde satt stor pris på om commander også var med, men den gang ei.

Når det gjelder grafikk så har jeg jo snakket litt om det allerede, og jeg må si jeg er meget fornøyd med resultatet av den. Jeg tror ikke det blir noe bedre enn dette på vår gamle Xbox 360, skal vi få bedre grafikk nå så må vi nok få en nyere maskinvare. DICE har vært veldig flinke med å lyssette spillet, for mye av det man ser av den gode grafikken er stort sett lyssetting, men de har gjort den veldig naturtro. Så av og til tar du deg selv i å gå med hodet opp i luften og titte på all den vakte naturen. Lyden var fantastisk i BC2 også, men nå i BF3 så er tilogmed den boostet, og det høres helt fantastisk ut å sitte nærme mange soldater å skyte, man skulle tro man var i krig (men det er vi da takk og pris ikke).

Battlefield 3 er et av årets store spill, men det strekker seg ikke langt nok, for det leveres med for mange feil som tar lang tid å rette opp i. Dette trekker selvfølgelig og dessverre kraftig ned på karakteren. Etter at man har spilt flerspiller delen i noen timer finner man fort ut at dette kommer man til å holde på meg fram til neste Battlefield kommer ut, forhåpentligvis blir det en oppfølger til 2142. Grafikken er så flott som man kan få den, lyden er bombesikker, og gameplayet er moro både i flerspillerdelen og co-op delen, men singelplayer delen trekker ned siden man føler at man spiller et spill som går på skinner, og at AI`en er programmert til å gjøre innøvde scener. Jeg fikk også en sterk følelse av at DICE føler spillerene deres er dumme, og det er ikke bra i det hele tatt. Så singelplayer delen trekker også spillet ned dessverre. Ellers er sjelen der, jeg fant den etter noen timers spilling så det er godt. Battlefield 3 blir nok et spill som spilles inn i de sene vinternetter, og spillet er det nærmeste man kommer virkelig krig uten å være der.

Screenshots (52)Se flere »