Dead Rising 2: Off the Record anmeldelse

Den beste måten å tjene penger på i denne bransjen må jo være å lage samme spillet to ganger for så å selge begge for full pris, Capcom revolusjonerer spillbransjen.

Dead Rising 2: Off the Record er tittelen på Capcoms nyeste Dead Rising spill, og vi ser igjen Frank West, fra første Dead Rising, i hovedrollen som Mr. Zombie Killer. Jeg fant det alltid litt merkelig at de ga ut et spill til som het Dead Rising 2, bare med en tilleggstittel, men etter å ha spilt spillet så skjønner jeg mer hvorfor de ikke kunne kalle det Dead Rising 3.

Dead Rising 2: Off the Record er egentlig bare Dead Rising 2 på nytt igjen med en liten twist, jeg syns det er på grena til frekt å ta fullt betalt for et spill som dette når de kanskje heller kunne lagd det som en dlc og tatt 1200 microsoft points for det. For å si det som det er så er Dead Rising 2: Off the Record det samme spillet som Dead Rising, bare at Frank West spiller hovedrollen istedenfor. Historien er mer eller mindre den samme, de samme personene er med, men har fått litt andre roller. Denne gangen er det Frank som trenger Zombrex for å overleve, og ikke datteren til Chuck Green fra Dead Rising 2. Og det er ikke Frank som blir lurt til å være hovedmannen bak slippet av alle zombiene i Fortune City, men lederen for CURE er den som blir lurt opp i stry av Tyrone King som er programverten for Terror is Reality showet.

Sånn bortsett fra disse forskjellene så er historien og cutscenene omtrent de samme, det er ikke store forskjellene utviklerne har måtte gjøre for å sette i gang historiedelen av spillet. Selve starten er en del forskjellig siden vi får et tilbakeblikk på livet til Frank siden det første spillet, men etter at han finner ut hva Tyrone King holder på med så er det ikke mye forskjell fra Dead Rising 2. Men takk og pris klarer Capcom å redde ansikt ved å innføre en ny og forferdelig morsom modus som heter sandbox mode. I sandbox mode har du så mye tid du bare orker da tidtakeren fra historiedelen er fjernet, så her er det opp til deg hvor mange zombier du ønsker å drepe, og ikke minst hvordan du ønsker å drepe dem. I løpet av de 4-5 timene jeg spilte sandbox mode så klarte jeg å likvidere 5400 zombier på nye og gamle måter.

For sandbox mode er fin for tre ting, du kan her trene deg til å bruke våpen og ikke minst finne nye våpenkombinasjoner, du kan gjøre challenges (mer om dette snart), og du kan rett og slett bare ha det moro å drepe så mange zombier som bare mulig. Og enda bedre du kan gjøre alt dette sammen med en venn siden hele spillet støtter at to spillere spiller sammen i co-op. Sandbox mode er også DR2: Off the Record sin Terror is Reality modus hvor man tjener penger som kan brukes i historiedelen, for man må jo innse at tidspresset man har i historien gjør at det ikke er så lett å tjene penger og Zombrex er jo ikke akkurat gratis, men det nye er at hver Zombrex varer i 24 timer så man slipper å lete etter dem hele tiden.

Når det gjelder challenges i sandbox modusen så går de ut på en masse forskjellig som feks å drepe 40 zombier i løpet av 20 sekunder, da har man også et bronsekrav, et sølvkrav og et gullkrav, slik som dette gull 40 zombier, sølv 20 zombier og bronse 15 zombier. For hver av disse man klarer i løpet av den korte tiden vil man enten tjene mye penger, si 1000 per zombie så 40000 for gull osv. Men noen ganger tjener man også XP eller combocards, det kommer helt an på utfordringen egentlig. Dette er en veldig kjekk måte å tjene seg raske penger på for man kan også gjøre hver challenge flere ganger, så finner du en som er lett og som gir deg feks mye penger så er det bare å kjøre på flere ganger etter hverandre. Det er bare noen få challenges som er åpnet når du starter sandbox mode, men jo mer du spiller og jo mer du dreper så åpnes nye challenges. Du kan gå bort til uåpna challenges for å se hvor mange kills du trenger for å åpne den opp. En annen måte å tjene mye Xp og penger på i Fortune City er å drepe andre overlevende som har tatt over deler av byen, disse tåler en god del mer en zombiene så det er greit å ha litt bra våpen når de angriper deg.

Det som gjør både historiedelen og sandbox mode en del anderledes enn Dead Rising 2 er muligheten man har til å kunne ta bilder av alt som skjer. Har du lyst til å ta et bilde av de 60 zombiene som står foran deg så gjør du det, har du lyst til å ta bilde av den haugen med 60 zombier du nettopp drepte så gjør du det, har du lyst til å ta bilde av zombier som glir fordi du har helt såpe på gulvet så gjør du det. Og ikke nok med at du kan ta bilder av hva du måtte ønske, men de rangeres også og gir deg Xp, faktisk ganske så mye Xp også om du klarer å få bra nok bilder. En ting jeg savner med det at man kan ta bilder er at bildene kunne blitt lagret på Xboxen på noe slags vis, men det hadde kanskje blitt vanskelig i dette utrolig trege lagresystemet som dette og de forrige spillene har. Man blir ofte irritert over EA sine trege menyer siden de skal koble seg opp til servere, men menyen og lagresystemet i Dead Rising spillene er virkelig uutholdelig, ofte ender man opp med å tro at spillet har låst seg for det tar så lang tid før man kommer videre. Det er veldig synd at de ikke har klart å fått dette fikset på tre spill, for dette er virkelig et spill hvor man lagrer ofte, men siden lagre prosessen tar så lang tid som den gjør så gjør man alt for å ikke lagre, og etterhvert så gidder man heller ikke å spille spillet pga all ventingen i meny og lagring. Men en kjekk ting har de innført når det gjelder lagring, og det er at når man går gjennom visse dører så kommer man til checkpoint. Dette checkpoint punktet lagres ikke hvis du velger å avslutte uten å lagre på vanlig vis, men det lagres slik at om du dør så kan du velge å restarte der om du har en save som er eldre.

Grafikken og lyden er helt den samme som i Dead Rising 2, den er ikke den beste, men heller ikke den verste og passer til et spill som dette. Kan også nevne at det er en del nye våpen og våpenkombinasjoner i denne nye Dead Rising 2 varianten, så selv om historiedelen er så og si lik så er det fortsatt en del å kose seg med.

Dead Rising 2: Off the Record er et spill som er mer eller mindre helt likt Dead Rising 2, det har en ny anti-helt, noen nye våpen/våpenkombinasjoner, man kan fotografere og man kan endelig spille en versjon av spillet som ikke går på tid. Dette er vel de 4 punktene til hvorfor du heller bør kjøpe dette spillet framfor Dead Rising 2. Det er ikke noe poeng å eie begge hvertfall, så da bør man velge den versjonen som har mest å by på. Det er vanskelig å gi en høy karakter til et spill som har allerede finnes, bare i en bittelitt anderledes versjon. Hele det unike og nye forsvinner helt i dette tilfellet, og jeg må nok trekke litt nettopp pga dette, veldig synd siden spillet er gøy, men jeg ser ikke noe poeng med to av "samme" spill som jeg har nevnt flere ganger enn en anmelder bør nevne det i en anmeldelse. Men jeg kan si det sånn at om du ønsker deg en zombie opplevelse som er utrolig morsom, og hvor du dreper tusentalls zombier på morsomme og kreative måter i løpet av kort tid, og samtidig ikke ønsker et tidspress så er Dead Rising 2: Off the Record det absolutte spillet for deg.

Screenshots (9)Se flere »