Disney Universe anmeldelse

Om du har småbarn/småsøsken som elsker Disney, så vil Disney Univers være den perfekte julegaven i år.

La oss være ærlige, om du er en fast leser på siden vår så kommer Disney Univers mest sannsynligvis til å ha liten interesse for deg. Om valget er mellom Disney Univers eller spill som Batman: Arkham City, Skyrim, Battlefield 3, Modern Warefare 3, Saints Row 3, Assassin's Creed: Revelations så er valget relativt simpelt for oss "Hardcore gamere". Men om du leter etter en julegave for unger mellom 3-7 år eller har barn/små søsken og leter etter et spill å spille sammen med dem med, finnes det definitivt verre kjøp enn Disney Universe.

Det lille av spillet som har handling handler om at du er gjest i Disney Univers. Spillet starter med at du blir tatt imot av tour guiden datakuben VIC (Virtual Information Cube). Han forklarer at Disney Univers er blitt laget for å oppleve eventyrene fra alles favoritt disney eventyr på en trygg og sikker måte. "You'll have all the thrills and chills with absolutley no danger whatsoever!" forsetter han med. Men de fredfulle og trygge eventyrene varer ikke lenge, datakuben HEX har nemlig klart å hacke seg inn i Disney Universe, og har tatt totalt kontroll. Robotene som en gang var fredelige og harmløse er blitt ondskapsfulle og har fanget flere gjester i Disney Univers. Det er opp til deg å redde gjestene, stoppe HEX og redde Disney Univers.

Dette er ikke akkurat Oscar materiale, men "historien" er mest bare der for å gi deg et utgangspunkt i det du gjør. Spillet inneholder seks tema parker fra diverse Disney filmer: Pirates of the Caribbean, Alice i Eventyrland, Løvenes Konge, Monsterbedriften, Aladdin og Wall-E. Hver av disse inneholder også tre forskjellige verdener med hvert sitt tema fra Disney filmene. Feks Aladdin sine tre verdener er delt i hulen hvor Aladdin lette etter den magiske lampen, gatene i Agrabah og palasset. Disse er igjen delt i tre stadier isteden for å bruke checkpoints. Det er ingen direkte scener eller baner som er helt likt noe fra filmene, men de er kraftig inspirert av filmene. Det samme kan dessverre ikke sies med musikken. I et spill som dette er musikk veldig viktig og isteden for å bruke det enorme lageret med musikk som hver av disse filmene har lagret, har de isteden laget sin egen. Musikken er definitivt inspirert av sine film motstykker, men den er ikke i nærheten så bra, og det er den samme musikken stort sett gjennom hver temapark. Noe som er med på å skape at opplevelsen føles veldig repetitiv.

Når vi er inne på temaet repetitivt, gameplayet i spillet er en ren "button-masher" hvor du denger løs på X-knappen for å banke robotene og samle gull-mikkeørene som de etterlatter seg. Gullet bruker du for å låse opp flere temaparker og kjøpe nye kostymer. For å gjøre gameplayet litt mindre repeterende har spillet tatt i bruk god gamledags Power-Up's. Rundt omkring er det plassert forskjellige Power-Up's, alt fra bokse hansker til laserpistol er med, til og med et Medusahode som gjør robotoen om til stein. Om spillet har en "hook" så må det vel være kostymene. Som jeg skrev tidligere så har flere gjester blitt fanget i Disney Univers, og for hver gjest du redder så låser du opp et nytt kostyme du kan ha på deg. Kostymene er delt opp i forskjellige kategorier, blant annet kostymer fra de seks filmene jeg har nevnt, men også noen ekstra kategorier som inneholder blant annet Donald Duck, Mikke Mus, Tron kostymer etc. Hver av disse kostymene har vært sitt våpen og det er mulig å oppgradere våpnene fire ganger. Feks Donald kostymet starter med en fiskestang og når han har nådd level 4 så har han et stort anker å slåss med. For å oppgradere våpnene må du finne nøkler som åpner skattekister gjemt rundt på banen som inneholder en stjerne som oppgraderer våpenet. Motivasjonen for å nå level 4 er at når du dobbelhopper og trykker på X slår du hardt ned på bakken, og skader alle fiendene rundt deg. Skaden angrepet gjør er forskjellig i forhold til hvilken level du er. Spillet har faktisk også et kontringssystem for større fiender og det er mulig å plukke opp å kaste mindre fiender, men X-knappen kommer til å føles som en gammel venn før du er ferdig med spillet. Robotene i spillet er overraskende nok til en viss grad noe smarte, de vil forsøke å bygge hindringer og vil forsøke å stjele tingene du behøver for å komme deg videre.

Animasjonene er enkle og måten du slåss på minner mye om et barn som fekter i hagen mot fiender du ikke kan se, men som barnet vet er der. Spillet ser også generelt helt greit ut (opplevde til og med et lite øyeblikk av deja vu når jeg spilte gjennom Alice banene), områdene du besøker er varierte utseendemessig, men om du sammenligner grafikken med Lego spillene faller det litt kort.

Det hjelper veldig på at spillets utseende forandres så mye fordi spillets oppgaver kommer etterhvert til å føles noe repeterende. Majoriteten av oppgavene handler om å finne gjenstander rundt omkring på banen for så å plassere dem på riktig plass, gjenstandene forandrer seg i forhold til hvilken temapark du spiller i. I Alice trenger du ur-klokker og kort symboler (spa, hjerte, kløver ruter) mens i Pirates trenger du sverd og kanoner. Men når jeg sier at det føles repeterende er det mer fordi selve oppgaven blir etterhvert repeterende og forutsigbar. Måten du må finne gjenstandene er overraskende varierte til tider. Noen ganger er det så enkelt som å bruke en flosshatt for å skyte deg opp i et tre, mens andre ganger må du passe på å hoppe på riktig knapp til riktig tid mens en kule sklir gjennom en bergogdalbane for at den ikke skal dette utenfor. Jeg kunne ha kommet med noen flere eksempler, men jeg vil nødig avsløre det lille av overraskelser spillet har til dere som faktisk har tenkt å spille spillet. Vanskelighetsgraden på disse er derimot liten, spesielt om du bruker hjelpe-pilen som viser deg nøyaktig hvor du skal.

Det skal være mulig å spille opp til fire stykker samtidig, men siden jeg ikke ville ha sinte foreldre på nakken for å ha lånt med meg barna fra barnehagen som er 200 meter unna meg, så har jeg fått prøvd lite av samarbeids-modusen. Jeg har prøvd kjapt med to kontrollere og ble fort skuffet da jeg fant du at bilde ikke deler seg i to når den ene karakteren går unna den andre.

Spillet vil neppe ta mer enn 4-6 timer for en voksen, men spillet er rettet mot barn og noen av oppgavene krever faktisk litt tenking og reflekser, mange barn har nok også lyst på alle kostymene og for å få alle kostymene må du spille igjennom alle banene to ganger. Og på måten spillet er satt opp på vil jeg bli forbauset om de ikke lager noen form for DLC hvor du kan kjøpe både kostymer og nye temaparker som feks Toy Story. Spillet prøver å være en blanding av Lego-spillene og LittleBigPlanet, jeg savner de morsomme filmsekvensene fra Lego spillene og muligheten til å blande kostymer fra LittleBigPlanet. Alt i alt et helt greit spill som passer perfekt for unger mellom 3-7år.

Screenshots (34)Se flere »