Call of Duty: Modern Warfare 3 anmeldelse

I dag får Call of Duty-fans over hele verden endelig mulighet for å slå fingrene i det nye Modern Warfare 3. Vi har kikket på spillet.

Det er nå to år siden sist vi gjore oss kjent med Call of Duty: Modern Warfare serien, og selv om igjen er Infinity Ward som står bak en del av spillet, er det ikke samme lag som har stått bak det forrige. Et misforhold mellom grunnleggerne av Infinity Ward og Activision ledet nemlig til at en stor del av teamet som hadde gjort Modern Warfare 2, forlot selskapet. I stedet leide Activision spillutvikler Sledgehammer for å bistå det nå svekkede Infinity Ward å utvikle Modern Warfare 3.

Det store spørsmålet er nå om Modern Warfare 3 kan leve opp til de høye forventningene som klart nok er til spillet eller spillet faktisk lider av de mange endringene som har vært med Infinity Ward.

Historien i Call of Duty: Modern Warfare 3 går starter fra der Modern Warfare 2 avsluttet. Til å starte med følger man Price og Soap i hva som kunne ha vært slutten på historien i Modern Warfare 2. Det kommer en rekke tilbakeblikk fra det forrige spillet, og da du startet med det første oppdraget. Terrorist Vladamir Makarov er igjen på spill, og har klart å kidnappe den russiske presidenten. Deretter innledet Makarov storstilt terrorangrep mot en rekke land. De berørte landene mener at russerne står bak, og slik lyder startskuddet for tredje verdenskrig.

Etter hvert som du kommer lenger inn i historien, kontroller man ulike mennesker fra forskjellige lands elite-enheter gjennom en vakker og spesiel actionfylt historie. Historien er delt inn i tre forskjellige kapitler, som igjen er delt inn i 16 forskjellige oppdrag. Det er stor variasjon i de mange oppdragene som tilbyr alt fra hårreisende "stealth" oppdrag til mer eller mindre Rambo-esque scenarier der kulene fortsatt flyr rundt ørene på deg. Det er også en rikelig anledning til å prøve ut en rekke gadgets og kjøretøyer som ikke tidligere er sett i Call of Duty spill.

Selv om historien er ganske kort, så gir det likevel en actionpreget avslutning på Modern Warfare-trilogien, og det er trosssalt bedre at det er 6-7 timers panisk handling i stedet for 10 timer, hvorav 5 av dem er langvarig og langtekkelig. I tillegg til muligheten å prøve en høyere vanskelighetsgrad hvis du ønsker mer ut av historie modusen - er det alltid fire forskjellige vanskelighetsgrader, hvor Veteran er den vanskeligste. Dessuten er det også kult at historien igjen tar for seg steder som mange av oss faktisk har besøkt - eller i det minste ha en anelse om hva er. Vi kjemper blant annet i Londons undergrunnsbane, i sentrum av Paris med Eiffeltårnet som bakteppe og mange andre kjente steder.

Spillet har igjen co-op i form av "Spec Ops" game type. Denne gangen skjuler to forskjellige spill alternativer seg under Spec Ops, det klassiske "oppdrag" hvor du må gå gjennom en rekke små oppdrag på tid og prøve å få så mange stjerner som mulig. Den andre - og nye - modusen er "Survival" og her er skikkelig action for pengene. Survival er om det, enten alene eller sammen med en venn prøver å få gjennom så mange "bølger" av fiender som mulig før du dør. Til å starte med er motstanden fra fiendene ganske lille, men etterhvert som man når opp på den andre siden av bølge nummer 20, begynner adrenalinkicket å gå i gang, og man skal virkelig kommunisere med sin partner for å komme gjennom de påfølgende bølger.

Etterhvert som man har kjempet seg gjennom fiender, tjener du penger som du deretter kan bruke til å kjøpe diverse utstyr, våpen og oppgraderinger som kan bidra til å sikre lengre overlevelse. Det er totalt 16 forskjellige typer kurs i Survival-modus, som er delt inn i fire ulike vanskelighetsgrader. Men ta ikke feil, selv om du spiller et av kursene i "Easy" kategori, så blir det svært vanskelig etterhvert. Undertegnedes rekord er akkurat nå å ha nådd runde 33 i "Resistance".

Som tilfellet er med den normale multiplayer i spillet, må du også tjene XP i Spec Ops, før vi kan få låst opp for alle baner, deilige gadgets og bedre våpen. Spec Ops Survival er virkelig en underholdende type spill, men det er for ille at det ikke er mulig å spille mer enn to spillere om gangen - det er ellers opplagt. Videre er det synd at det er relativt begrenset når det kommer til gadgets du kan få til å hjelpe deg. Eksempel, er det ikke mulig å kalle inn helikopter, AC-130 eller andre pointstreaks. Sentry Gun, luftangrep, Riot Shield Team og Delta Squad er de villeste ting du kan oppnå, og det er en skam. Selvfølgelig er det ledertabeller for alt, så du kan vise frem hvor langt du har oppnådd - og bevise det - til sine venner.

Selv om spillet byr på både en god historiedel og Spec Ops, så det er utvilsomt den normale online multiplayer, noe som gjør at de fleste fans vil kaste penger på en Call of Duty tittel, og med god grunn. I Call of Duty: Modern Warfare 3s online-komponent har blitt kraftig forbedret, det er nye spilltyper, nye våpen og mye mer.

Multiplayer delen tilbyr 16 ulike baner, og alle de klassiske spillmodusene som Team Deathmatch, Capture the Flag og Domination er selvfølgelig med. Foruten de vanlige typer spill er det kommet to nye, "Kill Confirmed" og "Team Defender". Spesielt Kill Confirmed er et pust av frisk luft og invitere til flere melee angrep enn andre multiplayer spilltyper. Det er mulig å spille opp til 18 spillere online samtidig.

Som har vært tilfelle med tidligere Call of Duty-spill, så det handler om å tjene en masse XP, slik at du kan få bedre våpen, bedre killstreaks og til slutt til å gå prestisje. Det er 80 forskjellige nivåer og 10 forskjellige prestisje nivåer som du går gjennom hvis du vil ha det topp. I tillegg til de vanlige XP poeng, som vi kjenner fra tidligere spill, så man samler nå XP for sine våpen - disse låser opp de ulike tilskuddene til våpen. Til gjengjeld bruker man ikke lenger penger til oppgraderinger og våpen blir tilgjengelig umiddelbart etter at du har oppnådd et høyt nok nivå til å være ulåst for dem.

En av de tingene som jeg ser som en forbedring som gjør at spillet kan være gøy for de mindre erfarne spillere, den nye fordelingen av "Killstreaks". Det er nå tre forskjellige kategorier, som kalles "Strike Packs", nemlig, Assault, Support og Specialist. Assault klassen med den klassiske killstreaks som Predator raketter, helikoptre, bombefly - og selvfølgelig en masse nye kule alternativer. Lek med Assault klassen, så din killstreak reset hver gang du dør - og man må derfor være i stand til å oppnå høyest mulig, Osprey Gunner, som krever 17 drepte fiender.

Support klassen derimot, den inneholder en rekke ting som kan hjelpe teamet som helhet, kan det være UAV radar, avansert UAV, EMP, skuddsikre vester og lignende. Bortsett fra det, er belønningene i støtte klassen forskjellig, finnes det også en stor forskjell for dine killstreaks vil ikke bli nullstilt når du dør - og dermed er også satt for litt moro online opplevelse for de mindre erfarne spillerne - den talentfulle vil selvfølgelig også bruke disse taktiske fordeler.

Den siste klassen er Specialist .Her kan du tjene ulike Perks "on the fly" etterhvert som du får skutt fiender. Denne klassen er utvilsomt rettet mot bedre spillere som faktisk kan dra nytte av de ulike ekstra Perks, som klassen midlertidig utløser i kamp. Verdt å merke seg er også at det er ikke bare mulig å få killstreaks ved å skyte fiender - nå kan du tjene dem også , for eksempel ved å skyte ned fly.

Hvis du liker de litt mer seriøse klan kamper eller kanskje bare gøy med vennene sine, så er det igjen mulig å foreta private kamper. Her er det mange forbedringer du kan angi ulike typer spill og med lage restriksjoner på våpen, Perks, etc., som du kan bruke i din egen spill type. Dette er utvilsomt noe som gjør det lettere å holde LAN-partyer, følge MLG regler og lignende. Når man har laget sitt eget spill oppsett, kan du lagre den og dele den på nettet med andre gjennom sin "Valut". Vi kan nok forvente at dette vil være annerledes MLG innstillinger og forskjellige, akkurat som vi har sett i feks Halo.

Enda en liten lekkerbisken er muligheten til å sette killstreaks og deathstreaks opp til hver klasse. Det betyr at du nå kan ha favoritt klasser for ulike typer spill med killstreaks, som de mener best passer hvert spill type.

Vanligvis er det mange forbedringer i multiplayer delen i forhold til tidligere utgivelser, og det er kult at det ikke bare mer av det samme. Som glasur på kaken er selvsagt nye Call of Duty Elite, som nesten krever en god gjennomgang for seg selv. Call of Dute Elite er den nye funksjonen der du kan se et bredt spekter av statistikk som sammenligner med venner, lage våpen klasser via sin PC eller mobiltelefon. Elite er tilgjengelig i to forskjellige versjoner, en som er gratis, og ett som koster et årlig beløp. Hvis du velger å betale, får du tilgang til alle de nye pakkene som stadig kommer til spillet gratis - men det er også mange andre fordeler å være Elite Premium Member. Enten det er verdt pengene, selvfølgelig avhengig av hvor mye du spiller Call of Duty. Folk som bare er interessert i historie modus skal selvsagt ikke bruke penger på det.

For de som er interessert i å dele sine kamper med verden, er det igjen bygget en mulighet til å registrere spill og sende dem direkte online via Elite funksjonen. Den store forskjellen i Modern Warfare 3 og Black Ops i dette området er at det nå er en sjanse å ta opp i HD-kvalitet. Dessverre, det eneste alternativet for å lagre 6 forskjellige filmer om gangen, til gjengjeld kan du få direkte tilgang til filmen, som ens venner har lagret i sine såkalte "Vault".

Grafikken i spillet er åpenbart betydelig penere enn Modern Warfare 2, men den grafiske stilen ligner på det vi har sett før - bare med flere detaljer. Egentlig er det områder der det er overveldende mange detaljer, og det er bare svært sjelden at du finner feil for eksempel å få til å se gjennom en vegg. Dessverre er det også rom for forbedring - det er fortsatt ikke mulig å ødelegge miljøet, og hvis du skyter et vindu på en bil, ser det desidert stygt ut. I tillegg er det mange steder at det kan være fint å kunne hoppe opp og som ville ha vært mulig i Black Ops, men det er dessverre ikke mulig i Modern Warfare 3. Et eksempel på dette kan være containere eller hyller rundt som kan gi taktiske fordeler å kunne se utover.

Lydsiden er skikkelig fin uten at det virker desidert overveldende. Lyden av de forskjellige våpen har fått et pent løft i forhold til Call of Duty Black Ops.

Når det kommer til levetiden på et Call of Duty-spill, er det ingen tvil om at det er i den absolutte høye enden. Tradisjonelt ender fans av serien ofte med å bruke flere hundre timer på nettet. Den nye Spec Ops Survival gir sikkert også mange timer med underholdning.

Selv om Call of Duty: Modern Warfare 3 er et virkelig godt spill så irriterte det meg faktisk at det er flere og flere av de positive elementene fra Call of Duty Black Ops. For eksempel er det ikke lenger mulig å spille mot "bots", og det er ikke mulig å foreta dine egne merker. Til gjengjeld kommer de, i mine øyne, helt meningsløse "hyllest" eller honorific, hvis du ikke vil bidra med noe meningsfylt.

Spillet byt fortsatt på så mange oppdateringer, justeringer og endringer, ikke minst i online multiplayer komponent, som gjør ting som trekker ned, er rettferdiggjort av de tingene som er forbedret.

Alt i alt en veldig underholdende spill som fans av serien vil utvilsomt elske og hardcore fans av Battlefield serien vil elske å hate.

Vi ses online!