The Sims 3: Pets anmeldelse

Er vel ca et år siden The Sims 3 kom, og ga oss muligheten til å leke med simmene på konsollen vår. Nå er de tilbake i en ny tittel, og denne gangen har de tatt med seg sine hårete venner.

Jeg er jo av den eldre garde og husker godt når The Sims ble lansert for 10 år siden på pc, det var et storslått spill som alle måtte ha seg. Dette var også spillet som førte kvinnene inn i spillenes fantastiske verden for fullt. Og så klart var jeg jo ikke dårligere enn å måtte ha spillet selv også. Så husker jeg at jeg lastet det ned på IT Akademiet og brukte 99 disketter for å bringe det med meg hjem, utrolig slitsom prosess. Etterhvert kjøpte jeg også spillet og noen av de 7 tilleggspakkene som ble utgitt hvor jeg syns Livin' Large var den beste.

Men nå har jo som sagt 10 år gått siden The Sims ble født, og mye har skjedd både spill- og teknologisk på disse årene. Etter The Sims har The Sims 2 med alle tilleggspakkene og The Sims Online dukket opp og The Sims 3 ble sluppet til PC sommeren 2009. Og etter det i 2010 kom The Sims 3 til konsoller, men denne gangen er det altså The Sims 3: Pets vi skal bli bedre kjent med.

La kloningen starte

Som med alle Sims-spill starter jo hele spillet med å skape dine helter, og jeg regner med at mange gjør som jeg gjorde å skape en virtuell kopi av seg selv. Så jeg lagde en mann i ung voksen alder som lignet fysisk og mentalt på meg selv, for så å lage det jeg ikke har som en bonus; kone, én sønn, min kones far og en hund og en katt. Etter at man har valgt utseendet og klær på karakteren så velger man personlighet og egenskaper som feks smart, barnslig, kunstnerisk, fink til å fange fisk, heldig osv osv.

Det ultimate offer

En personlighet jeg satte stor pris på at var med var at man kunne velge å være vegetarianer siden jeg er det i virkeligheten. Om man velger det og spiser kjøtt blir man faktisk dårlig og kaster opp. Når dette er gjort så får du seks livsdrømmer du kan velge mellom. Disse drømmene er en av hovedpoengene i spillet som du skal kjempe om å få tak i. F.eks hvis du har valgt en person som er karismatisk kan du velge å nå nivå 10 i en politikerkarriere. Eneste som står igjen da før klonen av deg selv er laget er å sette favorittmusikk, farge og mat, du kan også skrive din egen biografi av karakteren din.

Den nye naboen

Når alle karakterer er ferdiglagd er det på tide å finne seg et hus å bo i. Man får en del ferdigbygde hus i forskjellige prisklasser. Men er man er helt ny i byen har man ikke all verden å rutte med, så man må gå for ett lite billighus med akkurat nok rom for familien. Du kan selv velge om huset du kjøper skal være møblert eller umøblert. Naboer vil komme til med det samme du har flyttet inn så du har da en god sjanse til å bli kjent med en del nye venner. Avisen ligger også foran døren med det samme så du kan finne deg en jobb som passer med din livsdrøm. Du styrer også hunder og katter i spillet, disse kan også bli kjent med andre simmer både mennesker som dyr. Dyrene blir også deppa om du ikke gir de nok oppmerksomhet, og om du ikke passer på dem i det hele tatt kommer Dyrebeskyttelsen å tar fra deg dyrene.

Innredningens mester

Du har en god del jobber å velge mellom; politi, lege, forsker, militær, tyv, gravplassmedarbeider, politiker, musiker osv. For min hovedkarakter valgte jeg å være hjemmeværende og la de andre to voksne ta seg av jobbingen. Det var litt deilig å ha en person hjemme en stund for det blir litt fort kjedelig når alle er på jobb, så jeg valgte å bygge opp karakteren min ved å lese bøker, male og snakke med seg selv i speilet før jeg gikk inn i musikkbransjen. Jeg brukte også mye tid på å gå tur med hunden min, for å få den til å hjelpe meg med å sjekke opp damer, som jeg kunne ha det gøy med mens kona var på jobb. Hunder og katter er forøvrig veldig kjedelige når de er barn, akkurat som babyer er i spillet, de gjør egentlig ingenting, bare går rundt å mjauer/bjeffer (altså dyrene, ikke babyene). Men når de blir eldre kan man bruke de til litt av hvert, for de kan også pådra seg erfaringer som feks katten kan bli jeger og tyver kan bruke den til å hente ut ting fra boliger. Hunden min ble en mester på å snuse fram ting, og fant bla lille Timmy i en nedlagt gruve. Hunder jobber ofte for politiet.

Samfunnet og Gud

I byen man bor i kan man gjøre ganske mye rart, spesielt på de dagene man har fri. Man kan gå på museum, konserter, matbutikker, bibliotek, fiskedammer, snakke med eller fange spøkelser på kirkegården, sanke grønnsaker, ha piknikk osv. Simmene dine gir deg også ønsker om ting de ønsker å gjennomføre som ofte har med drømmen sin å gjøre eller sin personlighet. Når man utfører disse ønskene blir de samlet sammen, og etterhvert kan man kjøpe seg diverse ting som gjør spillet lettere. F.eks at det går dobbelt så lang tid før man blir sulten eller må på do. Dette er heller egentlig ikke noe problem da simmene er mye flinkere i dette spillet til å gjøre ting selv i forhold til de foregående titlene.

I see dead people

Man samler også karma for hvert ønske man gjennomfører for simmene, her kan man også handle litt når man har nok karma og det er her du virkelig kan leke gud. Du kan velge mellom å kjøpe gode eller onde karmastrømmer så du kan gjøre livet for simmene dine koselig ved å rydde hele huset deres på ett sekund, eller du kan gjøre livet trist ved å slippe løs en gjeng med spøkelser. Det er 10-12 karmastrømmer på hver side. I Pets har man også noe som heter Challenges som er en haug med challenges man kan gjøre i løpet av spillet, disse følger ikke en karakter, men de følger gamertaggen din så du ikke trenger å gjøre de samme challenges flere ganger. Challenges deles inn i 4 kategorier som familie, jobb, venner og meg selv, og består gjerne av flere hovedtråder som feks Master Chef, under Master Chef har man så 11 mini challenges man må gjøre for å fullføre Master Chef. Disse er som feks lag grilled cheece, lag Rottatuie, lag lasagne osv. De poengene man får for å klare de forskjellige hovedtråder og undertråder vil gå mot å bygge opp karmastrømmer også.

Man har også en siste ny ting i Pets som heter Mystery Book, her har man laget flere mysterier som man kan løse i løpet av sin Sims karriere. Det var derfra min hund reddet lille Timmy blant annet, man må gå gjennom ca 15 oppdrag før man kommer til hovedoppdraget, og det er her man virkelig tjener de store poengene mot karmastrømmene. Man vinner også unike gjenstander her som man ikke kan kjøpe i butikken.

Spillet har absolutt forbedret seg på 10 år, men jeg syns fortsatt det er rom for forbedring. Jeg syns det er morsomt at man kan bygge opp karakteren med så mange personligheter, og at man har så mye man kan kjøpe når man innfrir ønsker. Grafikken i spillet er helt grei til et spill som dette, men virker som DVD-platen alt er lagret på sliter litt med grafikken likevel. Så om du har tenkt å spille dette en stund anbefaler jeg å legge spillet inn på harddisken på konsollen for å få ned eviglange lastetider og hakking i spillet. Kinect kan også brukes i Pets, men dette er ikke noe særlig poeng da det er bare menyer du kan styre med voicecommands.

The Sims 3: Pets er morsomt å spille hvis man ser bort fra de tekniske skavankene, men er nok ikke noe for alle. Det er mye ventetid i spillet både når folk er på jobb og når de sover, spiser, leser eller dusjer. Men det er absolutt et spill som er fint dagen derpå når man ikke orker alt for mye bråk og stress. Men det som er det mest geniale med dette spillet er jo at hver gang du lager en ny karakter så vil du få et nytt unikt spill, ingen spill er like uansett. Men jeg er litt usikker på om det var nødvendig å lage Pets som et helt nytt spill, lurer på om det ikke hadde vært like greit å lage det som en stor tilleggspakke, og heller ta halv pris for det. Måtte nok blitt en diskbasert eller games on demand dlc, men ser ikke helt poenget med å lage et helt nytt spill av noe som faktisk nesten er helt likt The Sims 3.

Screenshots (18)Se flere »