BurgerTime World Tour anmeldelse

Burger Time er det siste klassiske arkadespillet som får en moderne nytolkning. Men føles BurgerTime World Tours friskt nok ut, eller er utløpsdatoen passert?

Du kontrollerer igjen, Peter Pepper, som enten arbeider med å lage verdens største burger eller som selv bare er verdens minste kokk. For å samle burgere på bunnen av banen, må Peter gjentatte ganger tråkke på ingrediensene, så de faller på plattformen nedenfor. Det er ikke bare kunders helse som er i fare, men Peters liv. Det venter en myriade av potensielle skader fra ildsprutende overflater og dødelige borr i forskjellige størrelser, montert på vegger, tak og gulv, på andre matvarer som alle ønsker Peter død.

Peter Pepper stopper på hans verdensturnering i USA, Mexico, Frankrike og Japan. Hvert sted inneholder 10 baner, hvorav den 10. er en boss kamp. De ulike fiendene blir langsomt introdusert underveis, og de har alle forskjellig atferd, som bidrar til å variere spillet. Heldigvis har Peter også nye egenskaper tilgjengelig til å motstå de mange fiender, hvorav fundamentalt største endringen er evnen til å hoppe. Peters nyvunnede atletiske evne tillater ham å hoppe over de fleste motstanderne og må derfor ikke bare unngå dem ved manøvrering rundt banen som i den opprinnelige BurgerTime. Banene kan på grunn av dette, bruke et mer avansert design. Det er også mulig å løfte de ubevisste motstanderne og kaste dem, og på hver bane er det nå lagret forskjellige power ups som spenner fra en jetpack til udødelighet.

Banene består av en rekke spredte plattformer, koblet sammen med stiger og bevegelige flater i beste plattform-stil. I det opprinnelige BurgerTime utgjorde hele skjermen banen og lot deg ha en konstant oversikt. I World Tour strekker banen seg nå som overflaten av en gjennomsiktig sylinder, som roterer mens Peter går til høyre eller venstre. Banen slutter slik om seg selv og gjør det mulig å løpe i ring til du kommer til startpunktet igjen. De delene av banen som ligger lenger unna kan sees i bakgrunnen slik at du vet hva som kommer fremover.

Grafisk er World Tour ingen skjønnhetsdronning. Tegnstilen er ok og motstandere er lett å skille. Kokkens stil er tegneserieaktig og med lange tynne lemmer, men er du er ikke fornøyd med kjøkkensjefen, Peter, kan du velge å bruke din avatar istedet. Både den tekniske og den generelle designen er laggete. Det blir for mye uansett hvem som beveger seg på skjermen samtidig. Dette kan gjøre det vanskelig å se hvor det er farlig og hvor det er trygt å gå. For å se hvordan banen er fremover er man nødt til å se på de uklare plattformene i bakgrunnen, og siden det er en sylinder gir det hele banen dårlig overblikk. Og skal man holde et øye på den travle forgrunnen imens, kan det føre til noen irriterende dødsfall. Fra et teknisk perspektiv er ikke grafikken noe særlig. World Tour ser ikke ut som et spill for Xbox 360, med primitiv geometri og kornete tekstur. Mens HUD elementene er sketchy og av svært lav oppløsning.

I den opprinnelige BurgerTime besto musikken av et 10-sekunders lydspor, noe som ble gjentatt inntil banen var ferdig eller spilleren døde. I World Tour er hovedtema bygget rundt den samme gjenkjennelige sangen fra originalen. Det kan virke skremmende, men temaet er faktisk ganske vellykket, både fordi melodien er fengende, og den inneholder mer enn bare den enkelte loopen og deretterbrukes ikke melodien mens man spiller. Når en spiller kommer en serie med kjedelig tall opp i stedet. Med unntak av musikkspor i Japan og Frankrike banene, tallene i banene blir fort ensformig. Japans nummer er mer nøytral og blir derfor ikke like irriterende, selv for lenger spilletid og merkelig nok, har Frankrike ingen bakgrunnsmusikk.

I arcadespill er det typisk å oppnå en høy score. Det er vanligvis her spilleren finner motstand og mulighet for forbedring. Det opprinnelige BurgerTime var intet unntak, med bonuser for å oppnå dominoeffekt når ingrediensene til hamburgere falt ned og når motstanderne ble knust under fallende salatblader og man fullførte banen raskt. World Tour inneholder alle disse elementene, men beveger seg bort fra arkade fokuset av spillets nye mekanikker. Etter hvert som du kommer videre inn i kampanjen begynner banene mer og mer å ligne plattformbaner, hvor banens design skal overvinnes og dødlige feller unngås. Her gjør World Tour det ikke veldig bra. Kontrollen er ikke nøyaktig nok, og "akselerasjon" virker rar og noen ganger litt tilfeldig. Feks: Når du lander, kan det ta opptil et halvt sekund før animasjon gjør det mulig å hoppe igjen. Kontrollene er tilstrekkelig til å hoppe over fiender og klatre opp og ned stiger, men det blir et problem i mer plattform-fokuserte baner.

Poengsystemet fungerer også for kryptisk. Det er visse burger oppskrifter som oppnås ved å mose visse fiender inn i burgerne, men spillet gjør en svært dårlig jobb med å fortelle deg hvilke kombinasjoner det er, og generelt når du gjør noe bra. Tiden synes snarere å gi en vesentlig større bonus. Jeg prøvde forgjeves å få 5 stjerner, som er den høyeste score på den første banen. Selv etter flere forsøk med ulike løsningsmåeter, kom jeg bare opp til 4 stjerner og det var bare i den første banen det gikk så bra. Hadde derimot en 5 stjerner halvveis gjennom spillet, i en tilfeldig bane hvor jeg døde tre ganger, men bare spilte på uten omstart, fordi jeg ville bare gjennom banen. Når poeng mekanismen er så ugjennomsiktig, fjerner du utrolig raskt ønsket om å prøve å forbedre rekordene dine.

Det er ikke mange online spillere å spille med, men heldigvis støtter spillet lokal flerspiller, så jeg kunne teste og bekrefte at denne funksjonen fungerte, men var kjedelig, for de samme grunnene som holder resten av spillet tilbake.

Burger Time World Tour har flere design problemer som kommer i veien for ens opplevelse. Både som et plattformspill og et arkadespill, faller ikke brikkene på plass. I det hele er det vanskelig å forestille seg et publikum for BurgerTime World Tour. Det er for vanskelig for små barn og det er ikke et godt grunnlag for at eldre vil bruke tid på å forbedre sine rekorder.

BurgerTime World Tour kan kjøpes på Xbox Live Arcade og koster 800 MSP.

Anmeldelse skrevet av Christian Hoffmann Nielsen for Xboxlife Danmark.
Screenshots (43)Se flere »