Rayman Origins anmeldelse

Plattformfans har i flere år tørstet etter et skikkelig godt plattformspill og nå er deres bønner blitt hørt. Rayman Origins er årets største positive overraskelse – les mer her.

Uttrykket ”sleeper hit” passer nesten perfekt på Rayman Origins. Spillet har ligget og lurt bak årets helt store spill og sikre hits som Call of Duty, Battlefield og FIFA og har kanskje ikke fått den helt store oppmerksomhet. Det viser seg at Rayman på mange områder er overlegen i forhold til de tre nevnte spillene, bl.a. på kreativitet, spilleglede og underholdning.

Rayman Origins er utviklet av Ubisoft Montpellier og mannen bak er Michel Ancel, som også har stått bak de tidligere Rayman spillene og det glimrende Beyond Good & Evil. At mannen er et kreativt geni er det visst ingen tvil om, hvilket de tidligere spillene i Rayman serien viser, men Rayman Origins utstråler kreativitet, underholdning og sjarme i en helt annen grad enn tidligere sett i serien.

Sjarmen skyldes i høy grad at spillet er utviklet med Ubisofts nye verktøy UBIart Framework. Dette nye verktøyet gjør kort sagt designerne i stand til, nærmest å tegne, designe og animere direkte i spillet, uten å måtte tenke alt for mye på tekniske begrensninger, og de kan dermed konsentrere seg om den kreative delen av spilldesignet – og det kan ses. Hele spillet er virkelig flott designet og banene er særdeles oppfinnsomme. Når man beveger seg gjennom spillets varierende miljøer, minner det om at man befinner seg i en håndtegnet tegnefilm eller tegneserie, med masser av flotte og klare farger, mange detaljer i omgivelsene og med animasjoner som kunne vært en animasjonsfilm verdig. Rayman Origins ser fremragende ut og er kanskje et av de flotteste spillene vi har sett i år – på sin helt egen glade og avslappende måte.

Mens Rayman og hans venner ligger i skyggen under et tre og slapper av blir de angrepet av deres vemmelige naboer fra Land of the Livid Dead. De kidnapper en masse Electoons (små søte vesener som til forveksling ligner en lyserød hoppeball) og sperrer dem inne i bur rundt omkring. Rayman og vennene gkør seg klare for å befri de fangede Electoons og gjenskape freden i deres idylliske verden. Historien er papirtynn, men det er ikke noe problem, så lenge den, som i dette tilfelle, gir anledning til å hoppe ut i et av de beste plattformspillene på et par år.

Rayman Origins er et klassisk 2D plattformspill av det gode gammeldagse slaget. Rayman skal hoppe fra plattform til plattform, denge en lang rekke fiender, unngå forskjellige snedige feller og i løpet av spillet, får han adgang til forskjellige nye egenskaper. Det kan f.eks. være å kunne løpe opp en vegg, svømme under vann eller sveve med hans berømte ”HairlyCopter”, en propell laget av hans hår. Gameplayet er underholdende og ganske varierende; det er det klassiske plattform gameplayet, men også sekvenser hvor man skal jakte og redde en fanget nymfe, som er dem, som gir Rayman hans nye egenskaper. Man kan også sitte på ryggen til en mygg, i et noe simpelt, men allikevel ganske underholdende, shoot’em up. Gameplayet varierer hele tiden og spillet blir aldri kjedelig.

Designet av de mer enn 60 baner er veldig oppfinnsomt og variert, f.eks. kommer man til de tradisjonelle isbanene, men også til baner hvor man hopper på bongotrommer og tangenter (og dermed lager sitt eget lille soundtrack) og baner hvor vinden spiller en viktig faktor, når man hopper rundt oppe i luften. Det hele blir krydret med en håndfull boss kamper, som kanskje ikke er spesielt oppfinnsomme, men underholdende er de likevel.

Rayman Origins kan spilles alene eller side om side lokalt med tre venner (dessverre er det ikke mulig å spille co-op online) og det inneholder en ”Jump-In/Jump-Out” feature, som betyr at andre spillere til enhver tid kan hoppe inn og ut av spillet. Dine venner kan spille som Raymans gode venner Globox og de to Teensies og det kan faktisk til tider være greit med litt hjelp fra vennene. For man skal ikke la sig lure av spillets glade og vennlige stil, for vanskelighetsgraden er temmelig høy. Vil man bare løpe gjennom spillet kan det gjøres med rimelig stor letthet og på ganske kort tid, men vil man samle alle Lums og Electoons i hver bane, så kan man forberede seg på å få føle kjærligheten. Vanskelighetsgraden er visse steder på grensen til det urimelige, og selv om Rayman Origins er et spill man kun kan bli i godt humør av å spille, så har disse sekvensene altså vært en direkte årsak til flere sinneutbrudd.

Jeg var i starten inne på den fantastiske grafikken, og den kan ganske enkelt ikke roses nok. Teamet bak spillet har skapt det flotteste og mest stilsikre plattformspillet på Xbox, ja kanskje noensinne. Animasjonene er fremragende, banene er flotte og fylt med dybde og figurene er morsomme og originale. Lydsiden er like fin, men uten å være på nivå med det visuelle. Lydeffektene passer fint til spillets stil, og når Rayman og vennene snakker med deres søte sludrespråk, kan man ikke la være å trekke på smilebåndet. Soundtracket består av små lette og glade melodier, som man nesten ikke kan la være å nynne med på.

Det finnes ikke mange plattformspill på Xbox 360, og absolutt ingen på nivå med Rayman Origins. Det er et underholdende og fengende spill med en lett og presis styring, en fabelaktig grafikk, fine animasjoner og et forfriskende og variert gameplay. Det eneste negative jeg kan si om spillet er at det ikke er mulig å spille i co-op over Xbox Live – og at spillet kanskje ikke er det lengste.

Opp til utgivelsen av Rayman Origins har vi da sett flere lekre videoer av spillet og demoen gitt ut kort tid før utgivelsen så også lovende ut, men det ferdige produktet leverer i stor stil på nesten alle fronter. For meg er Rayman Origins årets største positive overraskelse og et av de beste spillene som er utgitt i år. Er du også lei av de mange grå og realistiske militær shootere som hele tiden kommer, så er Rayman Origins’ farge-eksplosjon og fantastiske gameplay, akkurat hva legen har bestilt.

Skrevet av Palle Havshøi-Jensen Xboxlife DK
Screenshots (23)Se flere »