Blackwater anmeldelse

Det er noen Kinect spill som ikke er fullverdige Kinect spill, disse er bare better with kinect, men er virkelig Blackwater bedre med Kinect? Les mer her.

Blackwater er spillet som på en måte skal lage ære over de forhatte Blackwater soldatene fra virkeligheten, soldatene som tar på seg oppdrag mot penger, soldatene som er del av et stort konsern med røtter til den amerikanske regjering under Irak invasjonen. Dette spillet vil jeg tro er laget med støtte fra Blackwater også om man leter lenge nok i budsjettet, og leter opp alle de anonyme giverne.

Men det er ikke politikken vi skal snakke om i dag, denne gangen er det spillet Blackwater som skal få prøvd seg ut, og jeg skal love dere at jeg virkelig har prøvd dette så mye som det går an.
Blackwater er et førsteperson skytespill som kan spilles både med kontroller og med kinect, og siden dette er et såkalt kinect spill så kan man altså ikke løpe framover selv med sticken. Når man har eliminert fiender så blir man trekt framover på skinner slik man har blitt vant med i litt mer actionfylte kinect spill som feks Rise of Nightmares. Det første jeg tenkte på når jeg startet å spille, siden dette er mitt første spill som foregår på dette viset, var de spillene man hadde på arkade maskiner på 90 tallet hvor man blir flyttet framover på den måten som feks spillet House of the Dead som man kan se bilde av under her.

Xboxlife Share!

Men jeg vet ikke hva som er best av spillene fra 90 tallet eller Blackwater, men grafikken har hvertfall ikke endret seg stort. Men regner med dette er fordi man må ha en litt lett grafikk for Kinecten sin del, håper det hvertfall for denne grafikken var virkelig dårlig. Minte meg om å spille Black Hawk Down fra tidlig 2000 tallet, bortsett fra at det spillet var bedre på alle andre måter. Blackwater er faktisk ikke så ille å spille med kontroller når du klarer å venne deg til de rare invertingene som skjer med kontrollen. I options så har man mulighet til å inverte høyre og venstre kontrollen, men om man har på den eller ei så er det motsatt uansett, så hvis jeg trykker til venstre på sticken så lener han seg til høyre. Det finnes heller ingen invert på opp og ned noe som er kritisk for meg siden jeg må ha invert ellers skjønner ikke hjernen min noen ting. Men dette fungerte bedre i et slikt spill som dette enn i et spill hvor man faktisk må gå selv, siden nå finner man stort sett alt rett foran seg og trenger ikke bevege seg så mye opp og ned. Men det med venstre og høyre det tok meg lag tid å bli vant til siden det ikke er logisk i det hele tatt.

Fiendene er ikke så alt for vanskelig å drepe, men jeg fant ut at det er nesten umulig å spille på en høyere vanskelighetsgrad enn easy for siktet ditt beveger seg såpass sent at det er umulig å rekke over alle fiendene på den korte tiden du har, og på høyere vanskelighetsgrad så tåler du også mindre. Det er også en del bugs i spillet som kan være der når du spiller første gangen, men som så er borte ved andre spilling. Som feks jeg skulle skyte en rpg på en lastebil,jeg traff den med 2 raketter så døde jeg uten av den sprengte, så loadet jeg og traff så med et skudd og lastebilen sprengte med en gang. Sliter med akkurat dette dit jeg har kommet i spillet også for det er et helikopter som skal skytes ned, jeg har ingen steder å gjemme meg, og selv om jeg treffer så faller det ikke ned, og når jeg da lader om så dreper soldatene meg, har testet akkurat dette 4 ganger og da gadd jeg ikke mer.

For de har nemlig gjort spillet så genialt at spillet gir det checkpoints, men du kan ikke bruke dem. Så når du dør så har du to valg, fortsette som gjør at du kommer til neste meny som viser deg hvor mange kills osv, og start på nytt. Starter du på nytt starter du hele kapitelet på nytt, og for meg med helikopter banen der vil det si at jeg må spille hele kapitelet på nytt siden dette foregår på slutten, og det er ganske kjipt i lengden. Men samme velger du å ta fortsett så du kommer til neste meny så har du er restart chapter eller main menu, så her er det heller ikke mulig å bruke checkpoints. Så det må jeg si er den mest latterlige checkpoint saving som jeg har vært borti noengang.

Men selv om man da må spille noen brett på nytt så kan du velge å gjøre brettet litt mer interessant, for i Blackwater har du mange veier du kan gå på hvert brett, og for å få drept alle soldater og ikke minst plukket med deg alle samle gjenstander så må du spille brettene flere ganger, noe som er kjempe gøy. Du har 4 forskjellige ting som du samler på i spillet, løvestatuer, propaganda plakater, platespillere og eksotiske våpen, for å plukke opp disse tingene så skyter man bare på de, og de er ikke vanskelig å finne heller siden de lyser opp i landskapet.

For å fortelle litt om historien så foregår spillet i midt-østen hvor du skal passe på en oljesjeik eller noe lignende, du skal passe på sikkerheten når han skal kjøre hit og dit, og når han har fester osv. Men så klart så kommer det rebeller som vil ta over makten og oljefeltene hans, og det er her de hederlige Blackwater kommer inn i bildet for å ta fra de fattige og gi til de rike. I historien så har man cut-scenes som forteller historien, disse kan skippes takk og pris, og på disse cut-scenes kan du velge å ha subtitles. Disse subtitles er veldig dårlig, for når man starter å snakke henger de bra med, men etterhvert som de kommer lenger ut i det de skal si så blir det skikkelig delay mellom tekst og stemme, det som gjør dette er nok fordi teksten er så kort, de har klart å presse 3 ord inn på en linje så den går som en liten skrivemaskin nede i venstre hjørne. Mens vi er inne på stemmer så kan man jo også nevne at stemmeskuespillet er forferdelig, har man sett japanske filmer med engelsk dubbing så skjønner man hva jeg mener, animasjonene passer ikke i det hele tatt til ordene som kommer ut av munnen. De er også veldig lite engasjerte, og man hører at de leser fra et manus.

Når det gjelder Kinect styringen av spillet så vil jeg helst ikke gå inn på det, jeg kan si det sånn at teksten på coveret som sier; Better with Kinect, ikke akkurat stemmer, det stemmer faktisk ikke i det hele tatt. Jeg spilte spillet noen timer med kontroller og satt og håpet at denne setningen stemte at spillet ville være bedre med kinect, siden jeg følte at det kunne kanskje bli tøft med et FPS skytespill. Men jeg ble veldig skuffet, og det fungerte egentlig ikke i det hele tatt. Menyen funket kinect bra med, men selve spillet ristet verre enn jordskjelvet i japan tidligere i år, jeg fikk skutt en person, men tror det var bare flaks. Det er også en ting, for å skyte så må du holde hånda di over personen i 2-3 sekunder før noen skudd fyres av, og det var jo en ganske idiotisk måte å skyte på. Så jeg har ikke testet kinect delen så mye av dette spillet da det var mer eller mindre umulig å gjennomføre.

Multiplayer kan spilles 8 spillere lokalt, litt usikker hvordan dette fungerer siden jeg ikke har fått testet dette. Man kan også spille 2 spillere sammen over nettet, dette har jeg heller ikke testet siden det ikke virker som dette spillet selger noe særlig.

Blackwater er et spill som egentlig ikke burde vært laget både pga av at det er dårlig, og pga det politiske budskapet man sender ved å lage et spill om en slik gruppe leiesoldater. Spillet har en foreldet grafikk som så bedre ut for 10 år siden, kontrollene er ubrukelige både med kontroller og med kinect, checkpoint savingen er mer irriterende enn den er brukbar. Må si det er litt flaut når disse som skal være proffe klarer å lage et slikt dårlig produkt, mens vi denne uken kunne se en modder som lagde kinect støtte til Skyrim.

Screenshots (4)Se flere »