Quarrel anmeldelse

Sugen på litt ordkluss, og har lyst til å vise vennene dine hvor god du er i engelsk? Vel da er Quarrel virkelig spillet for deg i år.

Jeg har akkurat kjøpt meg Text Twist 2 på min Windows Phone 7 så jeg visste mer eller mindre hva jeg gikk til når jeg skulle teste ut Quarrel, et spill som sikkert mange av dere kjenner fra iOS hvor det også har mottatt flere priser. Men Quarrel var egentlig ikke så veldig likt Text Twist 2 så det var en del å sette seg inn i likevel, begge spillene går ut på finne ord fra en rekke med 2-8 bokstaver, men der stopper også likheten. Quarrel er egentlig et veldig barnslig spill slik det er formet, men ikke la barnsligheten lure deg for spillet kan by på en rekke vanskeligheter når det gjelder ordene man skal finne. Siden spillet kun har engelske ord og opptil 180 000 av dem så kan det bli litt av en utfordring å vinne, dette var noe jeg fant ut ganske tidlig så jeg jukset meg gjennom spillet med et program på telefonen som het Word Builder. På denne måten ble det en del lettere å vinne, men samtidig ble det også et spill som jeg kunne kose meg litt mer med siden flesteparten av ordene over 5 bokstaver blir litt for engelske og innviklet for oss nordboere.

Det første du tenker etter å ha spilt et par runder er hvor likt spillet er Risk, jeg vil kalle det en blanding av Risk og Scrabble egentlig. Du har bokstav knotingen fra Scrabble, mens resten av spillet minner om Risk. La meg forklare; du kan spille mot 1-3 personer enten mot botter, eller online multiplayer. Hver spiller mottar noen stykker med land som de har styrkene sine på, og disse delene med land grenser til fiendens landområder. En spiller (alltid motstander, bortsett fra multiplayer og Showdown) starter og utfordrer en av de andres landområder, han kan selv velge om han vil utfordre noen med like mange soldater, flere eller færre. Når kampen settes opp står soldatene mot hverandre med plakater over hodene sine, og du har 8 bokstaver foran deg som du kan lage ord av. Men selv om du har 8 bokstaver så får du ikke alltid brukt alle, dette kommer an på hvor mange soldater du har foran deg. Klarer du et 8 bokstav ord er du ganske sikker på å vinne for det er svært sjelden at motstanderen har 8 soldater, eller i det hele tatt da velger å lage et 8 bokstavs ord. Har motstanderen flere soldater enn deg feks han har 6 og du har 5, men du klarer å lage et ord på 5 bokstaver som får mer poeng enn hans ord på 6 bokstaver så vil du komme til å ta en eller flere av hans soldater som fanger, og de vil da krige for deg i tillegg til at det landområdet da vil ha en mer soldat enn da kampen startet. Som jeg nevnte litt tidligere at om du klarer et 8 bokstavs ord så kalles dette et anagram, og når du klarer det så vil du få en tropp som forsterkning som du kan bruke før en hvilken som helst kamp ved å trykke X, og du får da +1 soldat i hæren din.
Når 2 botter sloss sammen så kan du lage et 2-8 bokstavers ord som du vil få poeng på, i tillegg om du klarer å bruke alle dine 8 bokstaver så vil du som alltid få anagrammet og +1 soldat som forsterkning, dette er en veldig fin måte å sikre deg mange forsterkninger på og i tillegg klare å vinne kampen. Kan også nevnes at hver bokstav har sin verdi som når du lager et ord legges sammen til din totale sum, feks så har M 3 poeng, E har 1 poeng og Z har 15 poeng, kjenner du til Scrabble så vet du hva jeg snakker om. Det ble kanskje en litt innviklet forklaring dette, men når du først setter deg ned med det så er det veldig lett å forstå, eneste som er vanskelig er som sagt ordene, men der finnes det hjelp å få som sagt.

Du har overraskende mange moduser i Quarrel, men det er ikke noe særlig forskjell på dem sånn sett for spillet går ut på det samme hele veien. Men jeg kan likevel fortelle litt om dem. Man har som første valg Quick Game, denne sier seg jo selv egentlig, men man kan her velge hvor mange man vil spille mot og på hvilket område. Så har man Domination som er den modusen som kommer til å ta mest tid, her kjemper man på 12 forskjellige områder og poenget er å ta over dem alle. Man kjemper mot forskjellig mengde fiender for hvert område, og noen er smartere enn andre så de siste områdene her vil du møte de smarteste av de smarte, men ikke alt for stor utfordring å slå dem om du jukser litt som sagt. I domination går også spillet på tid så du har ca 1 minutt på å lage et ord.

I Challenges har du forskjellige mål du må oppnå som feks å ta 6 fanger fra dine motstandere eller å ta tilbake 3 områder når du starter med ett område mens fienden har resten av kartet. Nye Challenges åpnes også etterhvert som du klarer de andre, og det er også her 12 tilsammen. I Showdown skal du slå ut alle de 9 motstanderne som finnes i spillet, du starter med Wayne som er den letteste med 120 i IQ og avslutter med Kali som har 195 i IQ som er den vanskeligste. Selv ligger jeg på rundt 194 i IQ etter å ha rundet Domination og testet de andre modusene, men jeg har jo som sagt jukset en del så kan ikke skryte av en slik høy IQ dessverre. Men faktisk selv om man jukser litt så blir man faktisk litt smartere av dette spillet, jeg merket at jeg økte antall bokstaver som jeg klarte å huske før jeg la de inn på telefonen min, først husket jeg bare fire og fire, så ble det seks og to, og etter en 4-5 timers spilling så husket jeg alle åtte i slengen. En annen ting er at man faktisk lærer seg hva disse ordene som man skriver inn betyr siden man får en tekstbeskrivelse av hva det er man har skrevet, i tillegg til også hva motstanderen har skrevet. Så spiller man dette lenge nok så vil jeg tro at etterhvert vil man ikke trenge å jukse noe mer siden man faktisk har lært seg ny engelsk grammatikk.

Den siste modusen i spillet heter Make Match, den er mer eller mindre akkurat den samme som Qucik Match, eneste forskjellen er at du selv kan velge nøyaktig hvem du vil spille med i forhold til tilfeldige partnere i Quick Match, du kan også velge om du vil ha et casual spill altså uten at det går på tid eller om du vil ha et tidsbasert spill som i Domination, forskjellen her er også at mens du velger hvem du vil angripe så har du også 1 minutt på deg. En ting jeg har glemt å nevne er at når du er ferdig med angrepene dine så kan du flytte tropper rundt fra områdene som ikke ligger inntil fiender fram til hvor slagene skjer, i rette Risk stil.

I multiplayer har man muligheten til å spille player match eller ranked match, man kan spille mot tilfeldige folk på LIVE eller private kamper mot kjente, og man kan sette opp Xbox Live Party kamper. Her har man bare muligheten til modusen som ligger under qucik match, og dessverre så er det ikke så mange som spiller dette online for øyeblikket, men det kan kanskje dere gjøre noe med.

Grafisk er Quarrel ganske simpelt, og man skjønner at det kommer fra en telefon. som sagt tidligere så er det svært barnslig, og det er nettopp her det barnslige kommer inn. Figurene man kontrollerer rundt og sender i krig er morsomme små sjørøvere, mens motstanderne har soldater, roboter og franskmenn blant annet. Grafikken trenger ikke være bedre i et spill som dette og passer spillet perfekt. Man blir en smule lei de samme animasjonene ved en seier eller tap, men etterhvert glemmer man det også. Musikken og lydene er barnslige de også, men passer også perfekt til stilen som dette spillet har og ikke minst siden figurene er såpass barnslige.

Quarrel er et morsomt lite spill hvor man faktisk blir litt smartere i engelsk grammatikk, jukser man ikke slik jeg har gjort vil man nok merke at spillet byr på en høy vanskelighetsgrad i starten, men at etterhvert som man lærer seg nye ord vil bli lettere å mestre. Men man kan jo håpe på at en tilleggspakke med norske ord kommer senere selv om dette er veldig lite trolig. Quarrel har mange moduser, men bortsett fra challenges så er det ikke så stor forskjell på dem dessverre. Det mangler rett og slett spillere til å spille online med, men er du bare ute etter achievements så er ikke det noe problem uansett da alle er lokale. Ønsker man seg et ord spill til Xbox samlingen sin så er Quarrel absolutt et spill man bør kjøpe, da det ikke akkurat er mange spill i denne sjangeren på Live. Liker man også Risk tror jeg du vil bli gledelig overrasket over hvor like disse spillene er, og liker man i tillegg Scrabble så har man her årets arcade spill i 2012 for dere. Jeg vil nok fortsette å spille dette skøyeraktige spillet på min juksemåte i fortsatt noen timer, for jeg syns det var svært underholdene. Spillet koster kun 400 MSP så dette er et spill flesteparten kan ta seg råd til å spille.