SoulCalibur V anmeldelse

| Kommentarer (7) |

Mats har slått fra seg i utallige kamper med sverd og skjold i SoulCalibur V. Les vår endelige anmeldelse av det vakre slåssespillet her.

En av de mest kjente og kjære merkevarene innen slåssespill-sjangeren, SoulCalibur, er nok en gang tilbake med en ny utgave. Forbedringer er på plass, samtidig som serien holder sine røtter tett inntil seg. Men klarer SoulCalibur V å skille seg ut i mengden?

Bare innrøm det. Slåssespill har ikke forandret seg nevneverdig siden den gangen det ble oppfunnet for mange tiår siden. Det eneste nye elementet som har blitt inkludert er sosial spilling, da mener jeg selvfølgelig spilling over nett, og det er akkurat her SoulCalibur V treffer notene i beste takt.

En historie som ingen bryr seg om

Historien finner sted 17 år etter hendelsene i SoulCalibur IV, på 1600-tallet. Vi følger protagonisten Patroklos, som er på jakt etter sin forsvunnede søster, Pyrrha. Etterhvert som historien utfolder seg får hovedfiguren vite hvordan de magiske sverdene og familien hans henger sammen. Ideen høres ikke dum ut, men etter en time med historiemodusen, så er jeg rett og slett lei. Historien fengsler meg ikke det i det hele tatt, og jeg satt og håpte på at hele greia skulle bli ferdig så fort som mulig, unaturlig ofte.

Der Mortal Kombat satset på blod og gørr i fjor, gjør SoulCalibur V det stikk motsatte. Her er det spenstige farger og lysglimt som dukker frem på skjermen for hvert slag som blir gitt. Dette gir en ekstra liten touch til den allerede pene grafikken. Karakterene er like detaljerike som tidligere, og selve spillet er en fryd å se på.

Latterlig stemmeskuespill

Joda, jeg skal ærlig innrømme at slåssespill satser ikke like fullt på stemmeskuespill som andre sjangre, men det må da finnes grenser. Stemmeskuespillerne har ikke levd seg inn i rollen i det hele tatt, og de føles ikke troverdige under noen omstendigheter. At folkene bak stemmene fikk lønn for dette er et mysterium for meg. Musikken derimot høres noenlunde grei ut, selv om de fleste sangene høres omtrent identiske ut.

Spillet følger den samme gamle spillmekanikken som alle slåssespill. Velg en motstander, sett sammen forskjellige knappekombinasjoner, blokker slagene og hopp bort fra det kommende angrepet til fienden, den samme gamle formelen som alltid. Spesielt i historiedelen blir dette fort ensformig og kjedelig i lengden, så noen litt mer oppfinnsomme oppgaver hadde passet godt inn.

Smidigere kamper

Noe som derimot er nytt, er hastigheten under kampene. Det hele føles raskere enn det har vært tidligere, noe som gjør at man må være rask på labben til enhver tid. «Guard Impact»-funksjonen har også blitt forbedret, slik at du kan snu fra blokkeringer til angrep i løpet av et sekund. SoulCalibur V har også fått inn et «super meter»-system, som man kan utføre kraftigere slag med, ved å samle opp krefter. Kampsystemet er satt opp på en velfungerende og oversiktlig måte, selv om også knappemosing vil fungere fint gjennom mesteparten av spillet. En teknikk som undertegnede har blitt en god venn med.

SoulCalibur V er skapt for å spilles med andre, uten tvil. Etter å ha lidd meg gjennom historiemodusen, tok jeg meg en kjapp tur innom flerspillerdelen av spillet. Her får vi flere valgmuligheter, som «Ranked Match», der man kan utfordre spillere fra hele verden som ligger på ditt nivå innen spillet. Videre har vi «Player Match», som er en modus der opptil seks spillere kan være med, og til slutt finner vi «Global Colosseo». Dette er en lobby, der man kan bli med i turneringer eller utfordre andre. Spillet har et mangfold av forskjellige moduser, noe som høyner gjenspillingsverdien flere hakk.

Et hyggelig besøk fra Italia

Flere fans av serien kan føle seg snytt og skuffet av rollegalleriet i spillet, siden mange av de tradisjonsrike karakterene som har blitt inkludert utallige ganger tidligere, er nå borte. I stedet har utviklerne valgt å putte inn nykommere eller slektninger av de tidligere slåsskjempene. Heldigvis er ikke alle av de kjære karakterene borte. Man kan fortsatt finne igjen personer som Nightmare, Yoshimitsu, Tira og Edge.

Midt blant alle disse japanske karakterene, kommer det plutselig en italiener inn i selskapet. Nei, jeg snakker ikke om rørleggeren Super Mario, men Ezio Auditore da Firenze, kjent fra Assassin's Creed-spillene. Mannen med den italienske aksenten er et fint lite innspill, fordi han har sitt eget lille arsenal med særegne våpen. Ezio er utstyrt med hans ikoniske skjulte dolk, sverd og pistol. Han bringer ikke med mye nytt, men hallo, hva er vel kulere enn en snikmorder i et slåssespill?

En hyggelig tilbakekomst i spillet er «Character Creation». Denne modusen ble innført for første gang i det tredje kapittelet i serien, og nå er det endelig tilbake. Her kan du bruke fantasien din fullt ut ved å tilpasse utseendet og våpnene til din karakter. Man får også muligheten til å bruke de egenlagde figurene i flerspillerdelen, der man kan få kamper mellom de mest finurlige karakterer laget av andre kreative spillere. Modusen fungerer utmerket og gjør spillet mer personlig.

SoulCalibur V er ingen innovasjon innen sjangeren, men det bygger videre på den allerede velfungerende mekanikken som blir brukt i dagens slåssespill. Spillet har spektakulær grafikk, en gørrkjedelig historie og døvt stemmeskuespill, noe som gjenspeiler omtrent alle slåssespill perfekt. Men SoulCalibur V er et fantastisk morsomt spill hvis man spiller med venner eller ukjente over nettet. Spillet er en solid pakke som vil underholde i lang tid fremover, og enhver slåssespillentusiast burde unne seg dette spillet.
Screenshots (67)Se flere »